Artikel top billede

Toke Lund er digital-chef for Dansk Supermarked og talte tirsdag formiddag på Computerworld Summit 2017 Foto: Lars Jacobsen

Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Nethandel og konkurrence fra Amazon betyder, at Dansk Supermarked satser på nye forretningskoncepter og øget dataindsamling.

Fysiske butikker vil fortsat være en væsentlig bestandel af fremtidens detailhandel. 

Men dataindsamling og nye indkøbskoncepter betyder, at indkøbsoplevelsen vil forandre sig i løbet de kommende år.   

Sådan lyder forudsigelsen fra Toke Lund, der er digital-chef for Dansk Supermarked og som tirsdag formiddag talte på Computerworlds store konference, Computerworld Summit 2017  

Hos Dansk Supermarked har Toke Lund stået i spidsen for lanceringen af de to nye indkøbskoncepter Økoplus.dk og Husetsforsikringer.dk, der er abonnements-baserede loyalitetklubber til henholdsvis økovarer og forsikring af alle din husstands elektroniske enheder. 

Dypper tåen i nye koncepter

Med de nye forretningskoncepter dypper Dansk Supermarked forsigtigt tåen i en helt ny forbrugertrend. 

En trend der betyder, at det er blevet udbredt at abonnere på alt lige fra streamingtjenester til tøj og vin. 

Men Dansk Supermarked er motiveret af andet end blot en interesse for de sidste nye forbruger-trends. 

Læs også: Dansk Supermarked satser på machine learning: "På baggrund af kundeklik kan vi finde de bedste tilbud frem til den enkelte kunde, så kurven vokser en lille smule med gode tilbud og de rigtige varer" 

Adgang til data om indkøbsadfærd
Toke Lund forklarer, at de nye koncepter især er interessante, fordi de giver Dansk Supermarked adgang til data om de mest loyale kunders indkøbsadfærd. 

"Koncepterne kan med tiden give os adgang til massive datamængder om kunderne, og det giver os mulighed for at agere på nye måder og tilbyde kunderne nye og mere personaliserede indkøbsoplevelser. I fremtiden bliver det sådan, at hvis du vil have den bedste indkøbsoplevelse, så bliver du også nødt til at afgive data," fortæller han i et interview med Computerworld.

Toke Lund understreger, at Dansk Supermarked som udgangspunkt ikke er interesseret i oplysninger om hvem kunderne er.

"Vi er i og for sig ligeglade med, hvor du bor og hvad du hedder. Det der er interessant for os er din indkøbsadfærd og din prisfølsomhed. Det er den type oplysninger, der gør, at vi kan servicere dig bedre," siger han.

Give værdifuld indsigt i præferencer

Toke Lund forklarer, at det eksempelvis kan være oplysninger om, hvorvidt du foretrækker økologisk Arla-mælk fremfor budget-mælk.

Denne type oplysninger fortæller noget meget værdifuldt om kundens præferencer.

I dette tilfælde kan det antyde, at kunden også vil være villig til at betale ekstra for andre økologiske produkter.

"Et godt eksempel er, at hvis vi kan se, at du køber økologisk mælk, men samtidig køber helt almindelig Kærgården-smør. I det tilfælde vil det give mening for os at give dig et godt tilbud på den lidt dyrere økologiske smør," forklarer han

Kan afdække avancerede sammenhæng

I takt med, at Dansk Supermarked får indsamlet større datamængder forventer han dog også, at det vil være muligt at afdække mere avancerede sammenhæng i kunderne præferencer, der er mere overraskende og mindre indlysende.

Oplysninger der på sigt kan blive så værdifulde, at Dansk Supermarked vil være i stand til at sælge dem til producenterne.

Det er blandt andet velkendt, at salg af denne type oplysninger i dag er et selvstændigt forretningsområder for britiske supermarkedskæder som eksempelvis Sainsbury.

Læs også: Stor dansk netbutik åbner fysiske butikker i Danmark: "Vi skal have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland"

Amazon er uofficiel data-verdensmester

Den uofficielle verdensmester i at udnytte af kundedata er dog formodentligt amerikanske Amazon.

Den amerikanske gigant har gennem de seneste årtier høstet værdifulde data om sine kunders indkøbsvaner, og er dermed blevet i stand til med stadig større præcision at tilbyde kunderne målrettede købsanbefalinger.

Dansk Supermarkeds nye indkøbsklubber minder da også på mange måneder om Amazons Prime-koncept, hvor kunderne ved at betale et månedligt abonnement får adgang til gratis forsendelser, laver priser, fri adgang til Amazons cloud-tjenester samt en lang række andre fordele.

En slags digitalt all-you-can-eat-tilbud. 

Men hvor Dansk Supermarked først er i gang med at tage sine første spæde skridt, så har Amazon Prime mere end 10 år på bagen og mere end 66 millioner betalende abonnenter. 

Så hvad gør Dansk Supermarked den dag, at Amazon gør sin entre på det danske marked? 

"Det er uvist, hvad det vil betyde for os. Men en ting er sikkert og det er, at konkurrencen på det danske marked vil blive signifikant hårdere. Især for vores internetforretning," siger han. 

Amazon kommer før eller siden

Toke Lund tvivler dog på, at vi lige foreløbigt kommer til at se Amazon træde ind på det danske marked. 

"Jeg tror Amazon kigger på andre europæiske markeder før Danmark, men når de kommer bliver det en kæmpe trussel. Og i min optik er det et spørgsmål om tid," siger han og tilføjer: 

"Derfor skal vi finde ud af, hvordan vi kan skabe nogle oplevelser som Amazon ikke kan skabe, og her skal vi især udnytte vores butiksnetværk, som betyder, at vi allerede i dag gør det ekstremt let for kunderne at bytte produkter, som de har købt i vores internetforretning"

Inspireret af amerikansk elektronikkæde

Toke Lund fremhæver især de erfaringer som den amerikanske elektronikkæde Best Buy har gjort sig.

Kæden har gennem mange år været hårdt presset af Amazon, men har efter flere års krise formået at skabe en positiv udvikling ved at udnytte sit butiksnetværk til at skabe nye oplevelser for kunderne. 

Eksempelvis har Best Buy i løbet af de seneste år sat øget fokus på sit såkaldte Geek Squad, der er et korps specialister der tager ud til kunderne og hjælper med at fikse deres elektronik

Ifølge Toke Lund har Best Buy også indført tiltag, der minder om dem Apple tilbyder i sine butikker, hvor folk kan deltage i gratis kurser og modtage kundeservice i den såkaldte Genius Bar.

Læs også: Udenlandske kæmper jorder totalt danske webshops: Sådan forsøger Saxo.com at bekæmpe Amazon