Opkøbet af konkurrenten Alka for 8,2 milliarder skal bruges til at gøre Tryg mere digital og bedre til at forstå og bearbejde big data.
Det skriver Finans i et interview med Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe.
“Der er områder, hvor Alka er klart længere fremme end Tryg, og det skal vi lære rigtig meget af. Et af de områder er online-salg. I 2017 er det 36 procent af Alkas salg, der foregår online. Ved Tryg er det salg næsten ikke-eksisterende,” siger Morten Hübbe til Finans.
Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon
Flere analytikere havde ellers kaldt de 8,2 milliarder kroner for en anelse høj, men merværdien ligger i Alkas evner på det digitale.
Morten Hübbe fortæller til Finans, at på felter som dataanalysering er Alka dygtig og har arbejdet med det i længere tid end Tryg.
“Der ingen tvivl om, at internettet er en mere effektiv salgskanal end de gammeldags. Så at lære af Alkas erfaring vil helt sikkert bidrage til synergier hos Tryg. Vi kan lære rigtig meget af Alka,” siger Morten Hübbe.
Tryg var allerede Danmarks største forsikringsselskab målt på markedsandele, men med opkøbet af Alka når det nye Tryg knap 22 procent af det danske marked.
Alka har i dag omkring 380.000 kunder og bruttopræmieindtægter på omkring 2,5 milliarder kroner årligt.
Handlen forventes at blive gennemført i løbet af 2018, men skal først godkendes af en række konkurrencemyndigheder.