Hopper du ikke lige ind i kontoret og kommer forbi?
Sådan kan det lyde i Vesthimmerland Kommune til september, når kommunen sætter gang i sine nye selvkørende biler.
De skal nemlig omdanne kommunale medarbejderes transporttid til kontortid.
"Det er jo en meget stor post på kommunens budget, at vi har mange ansatte, der kører i bil en stor del af tiden," fortæller Henrik Schärfe, der er direktør for kommunens projekt med de selvkørende biler.
Bilerne hedder Olli og leveres af det amerikanske selskab Local Motors, der har specialiseret sig i 3D-printede crowd-udviklede biler til små markeder.
Vi vil se trafikuheld
Selv om Henrik Schärfe er entusiastisk, når det gælder selvkørende bilers fremtid, er han ikke blind for, at udviklingen også vil have menneskelige omkostninger.
"Det er ikke ren blåøjet naivitet, det her. Et selvkørende samfund vil koste mange ressourcer, og vi kommer også til at se trafikuheld, men det bliver meget svært at få de her biler til at køre galt," siger han.
Til sammenligning nævner Henrik Schärfe, at almindelige biler forårsager et trafikuheld hvert tredje kvarter, hvilket koster omkring 15 menneskeliv om måneden alene i Danmark.
Og hvad så, hvis det går galt alligevel. Hvem kommer man så efter, når der ikke er en chauffør i bilen?
"Der ligger ansvaret hos producenten, og det er Local Motors helt enig med mig i. Det er producentens ansvar, hvis bremserne i en almindelig bil svigter. Så det er selvfølgelig også producentens ansvar, hvis noget svigter i en selvkørende bil," understreger Henrik Schärfe.
Hvad med sikkerheden?
Det er ikke lang tid siden, at en bilist døde i sin Tesla, der kørte på autopilot, så det er nærliggende at spørge til sikkerheden i de nye helt selvkørende biler.
Så hvorfor skal man føle sig tryg i en Olli?
Først og fremmest fordi den hele tiden er bevidst om alt, hvad der sker omkring den.
"Det er vigtigt at forstå, at den her bil ikke reagerer som et menneske. Den har en række sensorer, både kameraer og LIDAR (en lysbaseret opmålingsteknologi, som danner et 3D- billede af omgivelserne)," siger Henrik Schärfe.
De mange informationer, som LIDAR og kameraerne opfanger, bliver analyseret af et system, som kan sende advarsler til selve det robotsystem, der styrer bilen.
"Der er en safe zone rundt om bilen, og når den er sikker, kører bilen. Men hvis den ikke er sikker, standser bilen," forklarer Henrik Schärfe.
Bilen regner altså løbende på data om sine omgivelser, og det bliver den kun bedre til i fremtiden, mener Henrik Schärfe.
"Logaritmerne for genkendelse af fodgængere og andre trafikanter udvikler sig jo utroligt hurtigt. Vi har at gøre med eksperimentel teknologi, der er i en rivende udvikling."
Kommer også til København
Folkene bag det danske olli-eventyr vil nødigt ud med, om de selvkørende biler skal køre udenfor Vesthimmerland Kommune, men meget tyder på, at de små el-biler også kommer til København i år.
Direktøren for Local Motors, John Rogers talte nemlig over sig i en video, som firmaet lancerede i forbindelse med præmieren på Olli i juni.
"Inden årets udgang vil I se Olli i København og Las Vegas," fortæller den stolte direktør i videoen.
Ingen i Københavns Kommune vil dog kendes ved den udtalelse, og hos Movia er svaret, at det heller ikke ringer klokker.
Læs også: Uber-chef: De selvkørende biler kommer, før du tror det