Uber har i Europa for alvor fået sindene i kog i den etablerede taxa-branche, der har blæst til kamp mod samkørsels-tjenesten - ikke mindst i retssalene.
Ubers indtog får nu også andre konsekvenser: De to store europæiske taxa-tjenester Mytaxi og Hailo fusionerer nu til en stor-spiller på området, som parterne selv kalder for 'taxa e-hailing.'
Formålet er klart: At udfordre Uber på området for smarte app-løsninger, hvor man nemt og på tværs af landegrænser kan tilkalde en taxa.
Det fusionerede firma kommer til at hedde Mytaxi, og det får ifølge parterne fra etableringen 100.000 registrerede chauffører i 50 europæiske storbyer i ni lande under vingerne, som årligt betjener op mod 70 millioner passagerer.
Mytaxi ejes af tyske Daimler Mobility Services og findes for tiden i Østrig, Tyskland, Italien, Polen, Portugal, Spanien og Sverige, mens britiske Hailo for tiden kører i Storbritannien, Irland og Spanien.
For begge tjenester gælder det, at de opererer med etablerede taxa-chauffører frem for - som det er tilfældet med Uber - med private chauffører.
Daimler var blandt de første til at forsøge sig på markedet for apps, der anvendes til at tilkalde taxaer på tværs af taxa-selskaber.
Siden er markedet vokset markant, og flere store selskaber har investeret massivt i løsninger i forsøget på at komme med i takt med, at fronterne i den tilstundende krig om at få en position i fremtidens transport-marked ved at forme sig.
Toyota har investeret i Uber, Apple har smidt syv milliarder kroner ind i den kinesiske Uber-pendant, Digi Chuxing, General Motors forsøger sig med Lyft, som arbejder på at søsætte en hel flåde af selvkørende elektriske taxier, mens tyske VW har investeret i israelske Gett.
Uber er blot seks år gammel, og der findes intet iværksætterselskab, der nogensinde tidligere har modtaget så mange penge som Uber, som har oparbejdet en såkaldt 'warchest' med 73 milliarder kroner, som skal investeres i udvikling og udbredelse.
Uber er dog i en række lande løbet ind i forskellige lovgivningsmæssige barrierer - herunder i Danmark.
Men som det ofte er tilfældet med disruptive ideer, har tjenesten om ikke andet fået sparket gang i nye ideer i den etablerede branche.
Det kan du læse mere om her: Derfor vil Uber vende op og ned på det hele - og ingen kan gøre noget
Læs også:
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede
Danske Uber-chauffører frygter slet ikke at blive overflødiggjort af selvkørende biler
DSB trues af digitale landvindinger i disruptiv bølge - og gør det hele værre for sig selv
Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder
Danske Uber-chauffører dømt for piratkørsel
Apple i gang med stor mystisk milliard-satsning: Hvad er der i gære?