Danmarks næststørste mobilselskab, Sonofon, lukker øjnene for en foreløbig kendelse fra Sø- og Handelsretten og reklamerer fortsat med en bindingsperiode på 12 måneder for sit Bytmobil-koncept, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Dermed ignorerer Sonofon, der har ligget i slagsmål med Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen om Bytmobil-konceptet siden marts, en seks uger gammel kendelse fra Sø- og Handelsretten.
Her undgik Sonofon, at Forbrugerombudsmanden fik nedlagt forbud mod Bytmobil-konceptet, indtil Sø- og Handelsretten har behandlet sagen til ende. Det skete ved at love, at kunderne kunne springe fra Bytmobil efter seks måneder.
Alligevel fortsætter Sonofon med at oplyse om uopsigelige abonnementer i 12 måneder, når de kører reklamekampagner i de store dagblade og på tv.
Sonofon: Vi gør ikke noget forkert
Sonofon mener ikke, at mobilselskabet handler i strid med Sø- og Handelsrettens afgørelse.
- Med hensyn til annonceringen er der ikke noget at komme efter. Vores jurister tolker den midlertidige kendelse fra Sø- og Handelsretten som, at vi kan reklamere, som vi hele tiden har gjort, siger Bo Heimann, pressechef i Sonofon til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Forbrugerrådet vil ikke forholde sig til, om Sonofon handler i strid med kendelsen, men mener, at Sonofons optræden er kritisabel.
- Fremgår det af markedsføringen, at man som kunde skal binde sig i 12 måneder, har kunderne ingen grund til at gå ned i butikken og blive løst fra aftalen efter seks måneder, siger Anders Hjort Jensen, Telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til den jyske avis.