Ringsted-virksomheden Aircom, som i fjor gjorde sig uheldigt bemærket ved at bombardere tusinder af danske virksomheder med uønskede reklamer - spam - per fax, har fået e-handelsmærket.
Martin Borgen, projektleder for den offentligt støttede E-handelsfond, som står bag e-mærket, var glad, da mobilforhandleren fra Ringsted blev belønnet med en rekordbøde på 400.000 kroner for sine spam-synder sidste år.
Han er dog endnu mere tilfreds i dag, hvor det ser ud til, at Aircom har lært af tidligere tiders synder og fremover vil sælge mobiltelefoner ved at følge landets love til punkt og prikke. Det er et krav, for at netbutikken kan blive godkendt til e-mærket.
Mærket skal gøre forbrugerne mere trygge ved at handle på internettet. Det pryder i dag 108 danske netbutikker, der alle har accepteret, at de ikke må sende mails eller fax til deres kunder, hvis forbrugerne ikke har givet deres udtrykkelige tilladelse på forhånd.
Ros til Aircom
- Aircom har udvist stor ansvarlighed i bekæmpelsen af spam. Det er dejligt, når en virksomhed tager kritikken til sig og indretter sig derefter, siger Martin Borgen.
Mobilforretningen Aircom, der er med i den Debitel-ejede mobilkæde Teleringen, fik spam-bøden, fordi den bombarderede virksomheder med op til 15.000 mobilreklamer over fax.
Aircom har tidligere oplyst, at spam-forseelsen i alt kommer til at koste mellem 550.000 og 600.000 kroner, når bøden, advokaten og sagsomkostningerne er betalt.