Den japanske elektronikgigant Sony har lanceret sin egen musikbutik på nettet under navnet Connect. Butikken, som endnu kun er åben på det amerikanske marked, har en halv million sange til download til priser omkring seks kroner stykket, hvilket er omtrent det samme, som de fleste andre tjenester tager.
I modsætning til flere tjenester er der dog ingen abonnementsordning, men kun styksalg af enkeltnumre eller hele plader. På den måde ligner Connect sin store rival på musikafspillermarkedet, Apples Itunes-butik.
Connect er Sonys andet forsøg på at få profit ud af musiksalg på nettet. I 2001 blev tjenesten Pressplay lanceret i samarbejde med pladeselskabet Vivendi Universal, men den blev sidste år solgt til Roxio, der anvendte platformen til sin relancering af den nye og stuerene udgave af det tidligere peer-to-peer-netværk Napster.
Softwaren i musikbutikken er begrænset til at virke på cirka halvdelen af de mest gængse udgaver af Windows-styresystemet, mellem dem XP, men ikke Windows 2000. Musikken kan kun overføres til de af Sonys digitale musikafspillere, som er kompatible med lydkodnings-standarden ATRAC.
Analytikere er ikke imponerede over Sonys satsning.
- Jeg giver butikken en meget lille chance for at blive en succes, siger Rob Enderle fra Enderle Group i Californien.
Han peger både på Sonys dårlige erfaringer, den proprietære teknologi og den voldsomme konkurrence som forhindringer for japanerne.
Samtidig giver musikmarkedet fortsat meget begrænset indtjening. Salget nåede op på 491 millioner kroner i USA sidste år og forventes først at nå et niveau omkring ti milliarder kroner i 2008, lyder prognosen fra Jupiter Research.