Thors hammer vender altid tilbage til hans hånd, og Mjølner Informatics, opkaldt efter den nordiske tordenguds våben, har ligeledes kunnet styre den nedadgående kurve tilbage på ret kurs.
Det århusianske udviklingsfirma er nu næsten tilbage på samme niveau, som før selskabet mistede sin vigtigste kunde, Ericsson, og dermed 40 procent af omsætningen, i 2002.
Årsregnskabet for 2003 viser et plus på knap en million kroner, hvor 2002 gav et minus på små 100.000 kroner. Men det skyldes ikke, at Mjølner har udskiftet Ericsson med endnu en enkelt storkunde.
- Det skyldes en sund markedsføringsindsats og hårdt arbejde med at skaffe nye kunder, forklarer direktør Jørgen Lindskov Knudsen.
Katastrofen var begrænset
Han har da også måtte opruste arbejdsstyrken igen, og efter at have været helt nede på 14 mand sidste år er bemandingen nu på 21 personer, kun to færre end i 2001.
Mjølner Informatics A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Bruttofortjeneste | 3,4 | 1,3 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1,4 | -0,13 |
Resultat før skat | 1,4 | -1,26 |
Resultat | 1,0 | -0,09 |
Egenkapital | 3,2 | 2,2 |
Antal ansatte | 14 | 16 |
- Reelt set var 2002 et nulregnskab, det var blot en teknisk øvelse, der gjorde det til et minus. Det er meget godt i forhold til, hvordan de fleste klarede sig i konsulentbranchen det år, siger han.
Outsourcing er ikke noget problem
Kunderne kommer fortsat fortrinsvis fra industrien. Det tekniske niveau og videnindhold i opgaverne betyder, at Jørgen Lindskov Knudsen ikke umiddelbart føler, at Mjølners levebrød er truet af de mange outsourcing-projekter til lande med billigere lønninger, der sættes i søen i disse år.
- Det er noget, alle brancher har været igennem, og det er bare først nu nået til softwarebranchen. Vi skal være sikre på at have de rette kvalifikationer og de bedste produkter. Men det er ikke en udvikling, vi lukker øjnene for, siger Jørgen Lindskov Knudsen.
Han forestiller sig, at Mjølner Informatics selv vil indgå i alliancer om outsourcing, hvis det en dag skulle blive aktuelt at forholde sig til problemstillingen.