Venstres it-ordfører, Christian Lund Jepsen, har bedt partifællen, videnskabsminister Helge Sander, undersøge, om TDC agerer stopklods for udviklingen af billig bredbåndstelefoni i Danmark.
Opfordringen kommer i kølvandet på, at konkurrenter, teleeksperter og forbrugere igennem længere tid har peget på det problematiske i, at TDC i praksis tvinger kunderne til at betale for en fast telefonlinje, når de køber et ADSL-abonnement.
Må vinke farvel
Den dobbelte betaling betyder nemlig, at mange danskere må vinke farvel til billig telefoni over internettet, fordi en stor del af fidusen ved bredbåndstelefoni netop er, at forbrugeren sparer udgiften til telefonabonnementet.
- Jeg er ikke ude efter TDC, men vil gerne have dette undersøgt til bunds, så vi kan finde ud af, om danskerne går glip af store besparelser på telefonregningen, siger Christian Lund Jepsen.
Herhjemme tilbyder blandt andre Musimi og Kabelnettet bredbåndstelefoni, mens TDC's svenske rival, Teliasonera, har indledt en stor satsning på det svenske marked. Samtidig investerer en række elselskaber i at lægge optiske fibre helt ud til deres elkunder, og de superhurtigere internetforbindelser er oplagte at anvende til bredbåndstelefoni.
Bredbåndstelefonien og TDC's bundling af fastnet- og ADSL-abonnementer var også et af de hedeste emner på en netop afholdt telekonference i København, hvor store dele af den danske telebranche deltog.
Her rasede blandt andre direktøren for Telias danske fastnetforrening, Peter Bredgaard, over dobbeltabonnementet.
- Vi er gået i luften med bredbåndstelefoni i Sverige og Finland, men holder igen i Danmark, fordi der ikke er basis for reel konkurrence, når kunderne tvinges til at tegne fastnetabonnementer, når de køber ADSL, sagde han.