Yahoo klar til dansk kamp om søgeord

Overture, Yahoos selskab til markedsføring på søgemaskiner, har åbnet et dansk kontor og ansat en salgschef. Hun lover, at portaler i Norden nu kan komme til at tjene penge, men erkender, at konkurrencen med Google bliver hård.

Den nyansatte Nanna Rømers mobiltelefon og et hjemmekontor er indtil videre det eneste håndfaste bevis på, at Yahoo igen er repræsenteret i Danmark efter lukningen af det nordiske hovedkontor i København tidligere på året.

Overtures indtog i Danmark er langt mere stilfærdigt end moderselskabet Yahoos entre med skriglilla taxier og andre markedsføringsstunt, som i alt kom til at koste 66 millioner kroner, før det var slut.

Men salgschef Nanna Rømer, som kommer fra en stilling hos TNS Gallup, lover, at Overture nok skal få sat sit aftryk på det danske web-landskab.

- Mit fokus vil være at gøre de danske virksomheder opmærksomme på, at markedsføring via betalte søgeord er en meget effektiv måde at nå de potentielle kunder på internet, siger hun.

Dermed vil Nanna Rømer hjælpe de danske internetportaler med at opnå, hvad Yahoo-portalen ikke selv magtede - nemlig at tjene penge. Og det er hun sikker på, kan lade sig gøre.

Det drejer sig blot om at kanalisere markedsføringskræfterne derhen, hvor folk har pengene siddende løst, og det har de, når de søger på søgemaskiner, påpeger hun.

- Udviklingen i USA og Storbritannien er, at betalte søgeord erobrer mere og mere af online-markedsføringsbudgetterne, siger Nanna Rømer.

Det har allerede givet pote for det amerikanske moderselskab, som har fået rettet op på den skrantende økonomi og skabte en omsætning på tre milliarder kroner i årets tre første måneder.

Men der bliver kamp til stregen om markedsandelene. Google, som er Yahoos hjemlige rival, vil også ind på det nordiske marked og har seneste meddelt, at man søger en nordisk salgschef.

- Konkurrencen kommer helt sikker til at fungere på samme måde her, siger Nanna Rømer.

Samtidig antyder Microsoft, at en satsning på søgninger er på vej. Dertil kommer Espotting, et amerikansk selskab, der er etableret herhjemme via selskabet Netvertiser, som varetog annoncedækningen på Yahoos nordiske websteder indtil lukningen. Espotting sælger blandt andet på TDC Online og de europæiske Lycos-portaler, herunder Jubii.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere