Den danske direktør i SPSS, Torben Gadfelt, får en fyreseddel i forbindelse med en omstrukturering af hele den europæiske forretning.
Amerikanske SPSS, som udvikler analysesoftware, skal nu geares til at sælge løsninger direkte til marketing- og salgsafdelinger i stedet for til analyseafdelinger. Samtidig samler SPSS sin ledelse i større regioner.
SPSS købte sidste år den hollandske Data Distilleries, som udvikler analytisk software til salgs- og kundestyring (CRM), og det er et marked, som den skandinaviske SPSS-ledelse nu vil forsøge at brede sig på.
Det betyder, at hollandske Fred Van Rijn med en fortid i Data Distilleries formelt sætter sig som chef for SPSS' nordiske salgsindsats.
- Det er fra det segment, hvor Data Distilleries er stærk, at væksten skal komme, forklarer marketingchef i SPSS Danmark, Morten Hansen.
SPSS har erkendt, at mange virksomheder ikke har og ikke ønsker at oprette deciderede analyseafdelinger, og derfor bejler man nu til salgs- og marketingcheferne.
Den danske organisation vil dog ikke blive yderligere påvirket af strategiskiftet, forlyder det fra SPSS.
SPSS Danmark fik en omsætningsvækst på 10 procent sidste år og forventes at præsentere et overskud i omegnen af en million kroner i det årsregnskab, som snart fremlægges.