Ferietid kan være en være en dyr fornøjelse.
Det har den danskfødte e-handelskonsulent Bülent Erdogan måtte sande, da han og konen sammen med deres to børn i sommerferien var et smut på Langeland med en afstikker til Fyn.
Det var dog hverken kæmpe-is, Egeskov Slot eller Falsled Kro, der drænede budgettet.
Derimod var det Bülent Erdogans mobilregning, der løb løbsk og endte på 30.542 kroner inklusive moms, efter han overskred sit dataforbrug med en god håndfuld gigabyte.
Fik sene advarsler
Forhistorien til den eksorbitante dataregning er, at Bülent Erdogan som e-handelskonsulent har tre mobiltelefoner, der hver især er udstyret med et erhvervs-abonnement på 10 gigabyte data hos teleselskabet Firstcom.
Under ferien fra 2. juli til 24. juli streamer Bülent Erdogan, konen og de to børn film ad flere omgange på to af mobilerne med erhvervsabonnement.
Klokken 1 natten til i mandag den 20. juli tikker der så en advarsels-sms ind på den telefon, som Bülent Erdogans kone benytter. Advarslen går på, at telefonen har rundet 100 procent af dens tilladte dataforbrug.
Samtidig oplyser Firstcom i sms'en, at for hver ekstra downloadet megabyte vil det koste 4,5 krone per megabyte.
"Vi slukker for filmen og deaktiverer dataforbruget og lægger os til at sove. Jeg bliver så ved ni-tiden om morgenen ringet op af Firstcom og får at vide, at dataforbruget allerede var overskredet om fredagen," forklarer Bülent Erdogan til Computerworld.
Ifølge den opgørelse, som Bülent Erdogan har fremsendt til Computerworld, fremgår det, at det ekstra data-forbrug allerede har kostet e-handelskonsulenten cirka 5.480 kroner, da advarsels-sms'en bliver modtaget.
Undrede sig over opkald
Han undrer sig gevaldigt over, at han fik advarsels-sms'er natten til mandag, når dataforbruget allerede var overskredet to dage forinden.
Det forklarer han i telefonsamtalen med teleselskabet Firstcom, som han har været kunde hos siden 2011.
Han bedyrer, at teleselskabet i telefonsamtalen stod stejlt på, at han skulle betale 4,5 kroner for hver megabyte, som han havde overskredet sit abonnement med - altså 30.542 kroner inklusiv moms, som også hidrører den telefon, som han selv bruger.
Bülent Erdagon forklarer i den sammenhæng, at han slet ikke har modtaget advarsels-sms'er på sin egen telefon på noget tidspunkt i forløbet, hvor ekstraregningen altså lyder på cirka 25.000 kroner inklusiv moms.
I en mail fra Firstcom bliver det angivet, at både advarsler om 80 procent og 100 procent forbrug på den ene telefon er afsendt til Bülent Erdogan allerede tirsdagen - det vil sige en lille uge inden, at teleselskabet ringer og fortæller om overforbruget på i alt 30.542 kroner.
"Da jeg var på ferie, foreslog jeg dem over telefonen, at de fik 500 kroner for deres besvær med at kigge min regning igennem og tilbyder at forlænge mit abonnement med et år i stedet for at skifte til Oister, som jeg var i gang med. Og så så ville den historie være ude af verden, og det ville ikke forstyrre min ferie," fortæller Bülent Erdogan.
"Det ville de ikke acceptere og foreslog i stedet, at jeg forlængede mit abonnement med to år, og så ville jeg få 25 procent i rabat," siger han.
En ny regning på cirka 23.000 kroner inklusiv moms og to års bindingsperiode huer dog ikke ligefrem Bülent Erdogan, som afslår teleselskabets tilbud.
"Hvis det er sådan, de arbejder, så må vi jo tage kampen i retten. Jeg får jo først advarslerne tidligt om mandagen, selv om datagrænsen på denne ene telefon allerede er overskredet om fredagen. Det giver jo ingen mening," siger Bülent Erdogan.
Firstcom: Det står jo i kontrakten
Hos Firstcom kender administrerende direktør, Bjarke Herløv Salomonsen, godt til sagen, og han har direkte adspurgt umiddelbart ikke kendskab til større Firstcom-ekstraregninger på dataforbrug i Danmark.
Samtidig fastholder teledirektøren, at regningen på godt 30.000 kroner skal betales.
Fastholdelsen skyldes, at selv om de fleste Firstcom.kunder har et såkaldt speeddrop, hvor hastigheden falder markant ved et data-overforbrug, har Bülent Erdogan fravalgt speeddrop i kontrakten.
"Abonnementssammensætningen er jo kundens valg, og nogle fravælger speeddrop, da de jo kan komme i en situation, hvor de sidder og arbejder, og så falder hastigheden til stor irritation for kunden. Derfor kan man godt fravælge speeddrop," siger Firstcom-direktøren.
Ifølge Bjarke Salomonsen har 'flere hundrede' Firstcom-kunder fravalgt speeddrop.
"I denne sag har kunden haft sit forbrug, han har fravalgt speeddrop, og så har han aktivt ignoreret alle de advarsler, vi har sendt til ham, hvor vi oplyser, hvad prisen er, når han har brugt 100 procent af sin pakke, " siger Bjarke Herløv Salomonsen og fortsætter:
"Senere ringer vi som en ekstra service og fortæller ham om overforbruget. Vi er jo ikke interesserede i, at nogen får en dårlig oplevelse. Vi kan ikke gøre mere, da vi jo ikke kan hive tage telefonen ud af hånden på manden. Samtidig har vi jo også en aftale med vores leverandør TDC, der gør, at vi skal betale til dem."
Computerworld har spurgt, hvad Firstcom betaler for 5,5 ekstra gigabyte til grossistpris hos TDC, men det ønsker Firstcom-direktøren ikke umiddelbart at svare på.
"Vores pris til vores kunde trækker vi jo ikke opad jorden. Prisen for overforbrug på data står i kontrakten, det er jo vores vejledende pris," siger Bjarke Herløv Salomonsen.
Speeddrop - hvad er det?
Forelagt Firstcoms udsagn om, at regningen står ved magt, slår Bülent Erdogan ud med armene.
"Interessant udlægning, for jeg har aldrig hørt ordet 'speeddrop' før. Men det kan jo være, det står i kontrakten, som jeg aldrig har fået nærlæst," lyder det fra den snart tidligere Firstcom-kunde.
Han fastholder, at han ikke vil betale regningen på de godt 30.000 kroner, selv om han erkender sit streamingforbrug.
"Vi må tage den i retten, for jeg har ikke handlet i ond tro på nogen måde," siger han.
Computerworld har forhørt sig generelt om betingelserne for erhvervsabonnement hos TDC, Telia, Telenor og erhvervstelefonselskabet IP Vision, der i lighed med Firstcom er et mindre erhvervsselskaber, der kører på TDC-netværk.
Hos de fire teleselskaber lyder det samstemmende, at speeddrop er standard for både privat- og erhvervskunder, med mindre man forhandler sig frem til noget andet.
Eksempelvis har Telenor indbygget en pay-as-go-service, hvor der er et maksimalt loft på 25 kroner om dagen ved et overforbrug.
Med et speeddrop vil man slet ikke være i stand til at streame, med mindre man er fan af endog meget hakkende film.
Computerworld har desuden også kontaktet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerklagenævn for at få en vurdering af sagen, men her har man ikke erfaring med tvister mellem to erhvervsdrivende.
Fem gode grunde til at du ikke skifter teleselskab
Roaming-dødsstødet fra EU: Sådan rammer det de danske teleselskaber