Se på det på denne måde: Du har nu bygget et fundament, men huset står der ikke endnu.
Fundamentet kan du se som alle de smartphones og tablets, du formentlig har investeret i til medarbejderne i virksomheden. Og af netværksinfrastrukturen og data-abonnementet hos operatøren.
Alt sammen er helt fint og de naturlige første investeringer i mobility, men det er ikke i sig selv noget, der revolutionerer din virksomhed ved at muliggøre effektiviseringer eller skabe nye forretningsområder.
Det er derimod det grundlæggende mobile fundament, som du nu skal i gang med at bygge videre på, så I kan udnytte mulighederne og komme med helt fremme på den næste mobile bølge.
Her taler vi ikke om, at medarbejderne skal have sat Exchange op på iPad'en, eller at kantine-menuen skal kunne hentes som en app. Vi taler om de store satsninger, der for alvor kan rykke noget.
Baseret på samtaler med CIO'er, mobility-rådgivere og -leverandører er her et bud på fem områder, du med fordel kan fokusere på, hvis du ønsker at udnytte mobility endnu bedre.
Du kan i øvrigt høre meget mere om "The Mobile Wave" på en gratis Computerworld-konference i starten af juni - se mere her (begrænsede antal pladser).
1) Fremtidens kommunikation og samarbejde
Medarbejderne i virksomheden har tårnhøje forventninger, hvad angår nye måder at kommunikere på.
Sociale netværk er ikke længere noget, vi tænker så meget over - det er bare en integreret del af vores digitale hverdag, og ofte sker sker de sociale aktiviteter med udgangspunkt i de tablets og smartphones, som alligevel er tændt 24/7.
Det kan være deling af videoer og billeder, en gruppechat om en kommende fest, den hurtige statusopdatering eller noget helt fjerde.
Sådan er det i hvert fald for mange på privat-fronten, og derfor skal du måske stille dig selv spørgsmålet, hvordan den moderne måde at kommunikere og dele erfaringer og viden på kan udnyttes i din virksomhed.
Det kan være et spørgsmål om at udvide SharePoint-mulighederne på tablets, eller det kan være unified communications, der skal fokuseres på.
Én ting er i hvert fald sikkert: Dine medarbejdere er allerede et par skridt foran dig. Det ses eksempelvis ved, at sms'en efterhånden bliver kørt helt bag af dansen af nye, smarte apps med de sociale elementer integreret - læs mere om det her.
Egne apps og forretningssoftware
2) Lav dine egne apps
Et område, hvor du virkelig har mulighed for at differentiere din virksomhed fra konkurrenter, er ved at udvikle apps, der tilfredsstiller helt konkrete behov, der er i din organisation.
Hos transport- og logistik-virksomheden DSV fortæller CIO Jesper Erichsen, hvordan han arbejder med at tænke mobile løsninger som et konkurrenceparameter.
Han nævner et eksempel, hvor tre paller skal sendes fra Horsens til Budapest.
"Vi har så udviklet nogle apps, som chaufføren kan downloade til sin telefon. Det betyder, at når han afleverer pallerne i Budapest, kan kunden derude skrive under på mobiltelefonen, så vi har et digitalt proof of delivery."
"Det kan vi sende tilbage til afsenderen, så han kan sende sin regning med det samme," forklarer Jesper Erichsen, der også peger på, at løsningerne ikke bare skal udvikles - de skal også designes på en måde, der tilfredsstiller brugernes høje forventninger:
"For bare fem år siden var det it, brugerne havde på arbejdspladsen, det mest sofistikerede, de oplevede. Sådan er det ikke i dag. Så der er nogle andre krav til os som it-organisation, fordi referencen ikke er det, vi selv laver - det er det, folk oplever i deres fritid."
Det afgørende spørgsmål for dig er, hvordan apps og mobile løsninger i det hele taget vil kunne øge produktiviteten og kundetilfredsheden i dit organisation?
Hvordan kan det bringe dig et par skridt foran dine værste konkurrenter?
3) Forretningssoftware i en mobil verden
Det er dog ikke nødvendigvis dig selv eller et dyrt konsulenthus, du hyrer, der skal opfinde den dybe app-tallerken.
Alle de store leverandører af forretningssoftware har mobile løsninger som et centralt indsatsområde.
Fra en traditionel kontorpakke i et moderne tablet-design til ERP, CRM og BI - der har aldrig været bedre muligheder for at få forretningssoftwaren ført over i den mobile tidsalder.
Men selv om det kan lade sig gøre, er det et mere åbent spørgsmål, hvor man skal starte, og i hvilken udstrækning man skal mobility-sikre forretningssoftwaren. Det bør være en af dine vigtige overvejelser i det kommende år, hvis du ikke allerede er i gang.
Data-analyser og de lette gevinster
4) Big data og fremtidens data-analyser
Det er ikke kun dit teleselskab, der har en gylden mulighed for at udnytte de massive mængder data, der kan hentes fra mobile enheder - måske du med fordel også kan tænke i de baner?
Holder dine chauffører altid i kø det samme sted i byen omkring frokost? Hvad så med at udnytte den viden, deres mobiltelefoner kan levere til dig, til at sende dem ud på en anden og hurtigere rute?
Kan du købe mobil-data, der viser, hvordan forbrugerne (og deres mobiler) bevæger sig rundt på gågaden, er det måske værd at have med i overvejelserne, når du vil åbne en ny butik?
Mulighederne for at tænke data-analyser sammen med mobility er mange. Er du klar til at gribe dem, når de viser sig?
5) De lavthængende mobility-frugter
Men okay, det behøver heller ikke at gøres mere kompliceret end nødvendigt at udnytte de mobile muligheder.
Du kan starte med at se på, om der ikke kan skæres en hel del af print-udgifterne i organisationen ved at udstyre alle medarbejdere med læse-venlige tablets?
"Hele vores direktion kører papirløst management, som vi kalder det - vi har givet dem alle sammen en tablet med Windows 8.1, og de bruger så SharePoint-portalen til at have alle dokumenterne virtuelt," lyder et eksempel fra CIO hos COWI Claus Hagen Nielsen i denne artikel.
Og der er andre lavthængende frugter: Hvad med at se på, hvordan I kan udnytte Facetime på alle de iPhones og iPads, medarbejderne alligevel render rundt med? Kan der skæres en flyrejse hist og her?
Eller måske det er værd at se på, om omstillingsfunktionen kan spares væk ved i stedet at lade medarbejderne stille om direkte fra deres egne smartphones.
Vi hører meget gerne om dine egne overvejelser og erfaringer med mobile satsninger i debatten herunder.
Du kan også høre meget mere om de mobile muligheder og udfordringer på Computerworld-konferencen "The Mobile Wave" den 3. juni.
Det er gratis, og du kan tilmelde dig her (begrænsede antal pladser).