Læs også:
Derfor skal du betale kassen for roaming på din ferie
En gratis tur med Oslo-færgen viste sig at blive en pebret affære for undertegnede journalist, som havde taget sin mobil med om bord på færgen.
Det skulle derfor vise sig at blive en god mulighed til at researche lidt på, hvordan man som kunde er stillet i mødet med en telefonregning, der er ude af proportioner.
Under færgefarten i januar modtog jeg et opkald på cirka 18 minutter fra en dansk mobil.
Noget, der ifølge Telias egen hjemmeside bliver takseret til 16,38 kroner per minut og således ifølge normale regneregler burde give 295 kroner.
Da der er forbrugsloft på telefonen, bippede et par dage efter hjemkomsten en besked ind fra Telia om, at beløbsgrænsen var nået, og at telefonen derfor ville blive spærret for udgående opkald.
Det vakte undren, da jeg ikke selv mente at have talt meget i telefon.
Da Telia-abonnementet er et erhvervsabonnement tog jeg via min arbejdsplads kontakt til Telias kundeservice.
Her lød svaret, at det var et opkald modtaget om bord på Oslo-færgen, der sendte regningen i vejret.
Telia holder fast i regningen
En faktura med specificeringer blev tilsendt, og den viste, at prisen for at modtage det 18 minutter lange opkald om bord på færgen lød på 744 kroner, eller en minutpris på 40,88 kroner.
Det vil sige mere end det dobbelte af, hvad det ifølge Telias egen hjemmeside koster at modtage et opkald om bord på en færge. Det skal desuden nævnes, at der på intet tidspunkt bippede en sms ind med advarsel om den tilsyneladende skyhøje pris.
Trods gentagne samtaler med Telias kundeservice er dialogen stadig i gang, og situationen endnu uafklaret. Regningen står således stadig ved magt.
Heller ikke argumentet om, at jeg selv havde sørget for at indføre et forbrugsloft, bliver godtaget af Telias kundeservice. Svaret lyder, at spærringen ikke virker på satellitkald.
Hvor den opkrævede minutpris på 40,88 kroner kommer fra, stod desuden hen i det uvisse.
Her er forklaringen
Computerworld spurgte derfor Telias kommunikationsdirektør, Mette Honoré, i hvilken grad den angivne pris på Telias hjemmeside på 16,38 kroner per minut er udtryk for den pris, man som Telia-kunde kommer til at betale.
"16,38 er den korrekte pris for modtaget kald for alle satellit-operatører. Vi har desværre oplevet fejl på vores regninger på modtagne kald under MCP (Maritime Communication Partner red.)"
"Fejlen er en systemfejl, der er opstået som følge af en forenkling af priserne for satellit-telefoni. Vi har konstateret enkelte faktureringsfejl tilbage i november/december, og alle fundne fejl er blevet krediteret," fortæller Merete Honoré i første omgang.
Det svar får Computerworld til at spørge ind til hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen:
"Fejlen ramte en stor del af de kunder, som havde modtaget satellitopkald via MCP. Af konkurrencemæssige hensyn ønsker vi ikke at oplyse, hvor mange af vores kunder der anvender satellit-telefoni."
Men noget tyder altså på, at informationen om faktureringsfejlene endnu ikke i februar er nået ud til Telias egen kundeserviceafdeling.
Man kunne selvfølgelig også få den grimme tanke, at Telia, trods vished om fejlen, har besluttet at ignorere den og bevidst fejlinformerer i kundeservice. På kundernes bekostning vel at mærke.
Forbrugsloft er falsk tryghed...
Merete Honoré bekræfter desuden svaret fra Telias kundeservice om, at forbrugsloftet er en falsk tryghed for kunderne, når de befinder sig på en færge.
"Vi gør status på den enkelte kunde, når vi modtager informationerne fra satellit-operatøren. Det gør vi normalt én gang i døgnet. Der kan der dog gå længere tid, og det betyder, at i de tilfælde, hvor en kunde ikke selv tænker over konsekvensen af at tale via satellit, kan regningen godt løbe op i ret store beløb."
Hun forklarer at grunden til, at der ikke sendes en advarsels-sms ud om satellitpriserne skyldes, at teleselskabets systemer kun understøtter sms-notifikationer i EU/EØS/EFTA-området.
"Vi undersøger pt. muligheden for at udvide sms-notifikation til resten af verden," lyder det fra kommunikationsdirektøren.
Læs også: