Læs også:
Atea træder ind på mobil-markedet
Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab
I oktober sidste år kunne Atea-rigmanden Ib Kunøe løfte sløret for, at Atea er på vej med teleselskabet Atea Tele.
Men siden har Danmarks absolut største it-forhandler, der for nylig blev forsøgt solgt til en kapitalfond, gået ganske stille med dørene omkring telesatsningen.
Og i dag, mere end et år efter Ib Kunøe luftede teleplanerne for offentligheden, finder man kun følgende meddelelse på hjemmesiden ateatele.dk:
"Her åbner Atea Tele senere på efteråret 2012."
Computerworld har derfor kontaktet Atea for at høre, hvordan teleprojektet egentlig skrider frem.
Udskudt til april
Martin Trolle, direktør for forretningsudvikling i Atea, fortæller, at man hos Atea først forventer at være klar med lanceringen overfor erhvervskunderne til næste år.
Nærmere bestemt april.
Alligevel afviser han, at der som sådan er tale om et skred i tidsplanen.
"Vi ville da gerne have været færdige, men en del af processen har været at afdække markedet. Det viser sig, at vi oplever et enormt stort behov for det, vi kommer til markedet med i form af at skabe overblik over teleomkostningerne, selvbetjeningsløsninger og ved at give virksomheder mulighed for, at man kan skille privat og erhvervstelefoni ad," siger Martin Trolle.
Han uddyber om erfaringerne undervejs:
"Vi oplever kunder, der har ansatte, der stort set ikke laver andet end at kontrollere telefonregninger og få omkostningerne fordelt ud til de rigtige afdelinger. Hvis vi kan løse den opgave på et system online og få omkostningerne allokeret ud til de rigtige steder første gang, så kan vi altså spare vores kunder for rigtig mange processer. Men det betyder, at vi lige har skullet grave et spadestik dybere, så vi får alle features med i første omgang."
Han tilføjer, at Ateas egne medarbejdere har været på løsningen siden juni og på den måde agerer som prøvekaniner.
Split billing rammer tidsånden
Atea-direktøren fortæller, at Atea Tele rammer lige ned i det moderne liv, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.
Det sker ved hjælp af "split billing", der gør det muligt at adskille medarbejdernes private og erhvervsmæssige telefoniforbrug.
"Vi må erkende, at arbejdsliv og privatliv smelter sammen. Så nu bygger vi en model, der gør, at det kan fungere alligevel," siger Martin Trolle.
Han forklarer, at Ateas løsning i grove træk går ud på at forudindstille de tjenester på telefonen, medarbejderen har lov til at bruge i erhvervsøjemed.
"I dag har virksomhederne to muligheder. Enten kan de lukke af for visse tjenester, og så står medarbejderen med en telefon, de kun kan bruge halvt. Eller virksomhederne kan åbne op for alt, og så risikerer de, at medarbejderne bruger løs på firmaets regning med stor administrativ byrde. Det er den situation, der er i dag."
Derfor kan løsningen blive dyr for skat
Martin Trolle tilføjer, at tanken yderligere er at udnytte Ateas stærke greb om bruttolønsmarkedet, hvor selskabet i dag, blandt andet via et tæt samarbejde med Apple, har omkring 410.000 af kundernes medarbejdere oprettet på Ateas bruttolønsportal.
"Det helt unikke ved vores model er selvfølgelig, at det bliver kombineret med en bruttolønsordning. Det findes ikke i markedet i dag," siger Martin Trolle og forklarer, hvordan det i praksis vil komme til at fungere:
"Hvis virksomheden beslutter sig for at ville betale 100 kroner for medarbejderens samlede telefoniforbrug, men medarbejderen gerne selv vil betale lidt mere til at dække sit forbrug, så har medarbejderen ret til, via bruttolønsordningen, det vil sige før skat, selv at gå ind og lægge 50 kroner oveni. Så koster det måske kun netto 20 kroner at få fuld frihed til at gøre, hvad man vil," lyder det fra Atea-direktøren.
For så længe medarbejdere via smartphoneskatten bliver beskattet af arbejdstelefonen, kan de bruge den, som de vil og dermed benytte sig af bruttolønsordningen.
"Virksomhederne er dækket af, medarbejderne er dækket af, og alle er glade," lyder det fra Atea-direktøren.
Om skatteminister Holger K. Nielsen (SF) også bliver glad, er dog mere tvivlsomt.
For det betyder altså, at regningen for medarbejdernes telefoni via Atea-løsningen med et snuptag kan smides fra virksomhederne over på skat - og altså skatteborgerne - via bruttolønsordningen.
Skiftede TDC-spor undervejs
Da Atea Tele så offentlighedens lys sidste år lagde Atea-ejeren Ib Kunøe ikke skjul på, at forhandlingerne med operatørerne havde været udfordrende.
Som udgangspunkt besluttede Atea Tele sig for at samarbejde med teleselskaberne på engros-plan.
Men i foråret skiftede Atea Tele spor og droppede et samarbejde med TDC Erhverv for i stedet at indlede samarbejde med TDC's wholesale-afdeling.
Sporskiftet mener Martin Trolle dog ikke har haft den store betydning.
"Det var et spørgsmål om, hvordan vi var i stand til at trække data ud, der var nødvendige til at lave de løsninger, kunderne efterspurgte. Om det er det ene eller det andet sted i TDC, vi samarbejder med, det anser jeg ikke for særlig væsentligt," lyder det fra Martin Trolle.
Kommer flere operatører til
Indtil videre er TDC, den eneste operatør, der samarbejdes med. Men det er et spørgsmål om tid.
"Da vi jo er et nordisk funderet selskab, er det helt indlysende, at vi skal finde andre operatører, vi kan samarbejde med i de andre nordiske lande," lyder det fra Martin Trolle.
Selv om erhvervskunderne først kan komme på i april, er Atea, ifølge Martin Trolle, allerede i gang med at varme kunderne op. Det er for at tage højde for kundernes bindingsperioder, som Atea også ønsker at gøre op med.
"Vi har en holdning om, at man skal vælge vores produkt, fordi det er godt, og ikke fordi man har valgt en lang kontrakt. Men når markedet nu er sådan, så er det en god ide at få fat i kunderne allerede nu, så de kan tage højde for, hvornår deres kontrakt udløber."
At selskabet trods kundeindsatsen alligevel går stille med dørene markedsføringsmæssigt, er der også en forklaring på.
"Jeg tror, det er vigtigt at få kunderne på, så de får en god oplevelse, frem for at brage derudaf og risikere ikke at levere ordentligt. Så vi har en forsigtig tilgang til det," forklarer han.
Læs her, hvad konkurrenterne siger til Ateas nye teleselskab.