De danske virksomheder drukner i spam i en sådan grad, at halvdelen af landet it-chefer betegner det som et stort problem, at de skal holde den uønskede reklamemail ude af deres systemer.
Det viser en ny undersøgelse af spam-problemets omfang herhjemme, som analysebureauet IDC har foretaget i samarbejde med Computerworld Online.
- Vi har interviewet 414 it-chefer fra danske virksomheder, og over 40 procent af dem bruger så meget tid på at håndtere spam, at det dagligt skaber store problemer for virksomheden, siger analytiker Karsten Fogh-Ho-Lanng fra IDC.
Tidsrøveren spam tapper virksomhedernes it-budgetter, der ellers kunne være brugt til eksempelvis opgraderinger, ny hardware eller softwareudvikling.
Spam-bombardementet tager til
Analysen "Spam i Danmark 2004: Forebyggelse og helbredelse", viser, at næsten 80 procent af de danske it-chefer regner med, at bombardementet af tusinder af uønskede reklame-e-mail mod virksomhedernes indbakker tiltager i de kommende år. Det samme spår IDC.
- Der er tale om en slags musens leg med katten. Spam-problemet er kommet for at blive. Uanset hvad vi gør, om der så er tale om lovgivningsmæssige indgreb fra myndighedernes side eller brug af spamfiltre, så er der så mange penge i spam, at spammerne altid vil være et skridt foran dem, der bekæmper plagen, mener Karsten Fogh-Ho-Lanng.
Det betyder dog ikke, at virksomhederne smider håndklædet i ringen, dropper e-mailen, og vender tilbage til tidligere tiders brevpost, men at spam-bekæmpelse ryger højere op på it-chefernes prioriteringsliste.
Bekæmp spam med filtre og politik
- Vi holder jo ikke op med at læse avis og se tv, eller skruer postkassen ned fra væggen, når vi bliver bombarderet med reklamer. Derfor løses spam-problemet heller ikke ved at lade være med at sende e-mail. Løsningen er at tænke sig godt om, så virksomhederne bedst muligt forebygger og helbreder spam-problemet, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Analysen viser, at virksomhederne er gået i gang og har taget spamfilter-våbenet til sig. Langt de fleste virksomheder har allerede købt et, mens mange af de resterende vil investere i et spamfilter i 2004.
- Et spamfilter alene gør det ikke. Virksomhederne skal formulere en sikkerhedspolitik, der tager stilling til og rådgiver medarbejderen om god netadfærd, så virksomhedens e-mail-adresser ikke falder i spammernes hænder, siger IDC-analytikeren.
Relevant link
Læs om IDC-analysen: Spam i Danmark: Forebyggelse og helbredelse