Kunderne i det amerikanske mobilselskab AT&T Wireless får nu mulighed for at tage mobiltelefonen til hjælp, når popsangene i radioen skal identificeres.
Mobilselskabet lancerer en ny tjeneste, som automatisk hjælper med at genkende et stykke musik, mens kunden lytter til det i elevatoren, på diskoteket eller i bilen.
Det britiske selskab Shazam Entertainment har udviklet teknologien, som gør det muligt at genkende musiknumre ud fra et kort brudstykke af indspilningen.
Tjenesten fungerer ved, at kunden ringer op til et servicenummer og holder telefonen i nærheden af en højttaler, så musikken går tydeligt i gennem til den server, som analyserer lyden.
Efter 15 til 30 sekunder har computeren i den anden ende hørt nok og afbryder forbindelsen. Ud fra det lille brudstykke danner systemet et fingeraftryk af musikken, som programmet sammenligner med de fingeraftryk, der ligger i en stor database.
Når systemet har fundet den sang, som passer til fingeraftrykket, modtager mobilkunden en SMS-besked med kunstnernavn, sangtitel, og eventuelt hvilken indspilning der er tale om.
Databasen rummer fingeraftryk af næsten to millioner indspilninger, hvoraf flere numre går igen i forskellige versioner.
- Vi har cirka 20 forskellige udgaver af "Heartbreak Hotel", de fleste med Elvis, og vi kan sige præcis, hvilken indspilning, der er tale om, siger Jerry Roest, direktør for Shazam Entertainment til avisen Chicago Tribune.
Databasen dækker både pop, rock, jazz og andre populære genrer, dog ikke klassisk musik. Databasen rummer også indspilninger, der endnu ikke er udgivet på cd, men er udsendt til radiostationer.
Tjenesten eksisterer allerede i Storbritannien og i en række europæiske lande.
Her bliver musikken genkendt i 86 procent af tilfældene. Når det slår fejl, skyldes det dog hovedsageligt dårlige lydforhold på grund af baggrundsstøj eller et svagt mobilsignal.
Som et udspring af tjenesten findes der blandt andet i Storbritannien en særlig hitliste over de musiknumre, som flest kunder søger i databasen efter.