Artikel top billede

Helt ny ledelsesbog: De største problemer er dem man ikke taler om

Ny bog vil gøre det nemmere for chefer og medarbejdere at forstå hinanden i stedet for blot bevidstløst at køre videre i hver sit spor.

I forordet til ledelsesbogen ”En medarbejders bekendelser om ledelse” konstaterer ledelseskonsulent og forfatter Christian Ørsted, at de største problemer internt i virksomheden ofte er dem, man ikke taler om. Og som ledelsen måske heller ikke ved, at man ikke kender til.

Disse såkaldte unknown unknowns er omdrejningspunkt for bogen, der er skrevet af Louise Dinesen, Stephen Holst og Katrine Asp-Poulsen.

Bogen bygger på en dybdegående undersøgelse af ledelse, baseret på interviews og samtaler med et stort antal medarbejdere og ledere gennem en lang årrække.

Hvert kapitel indledes med et "Kære leder"-brev fra en fiktiv medarbejder. Brevene opsummerer temaer, som medarbejderne taler om, men oplever at have svært ved at kommunikere videre til de højere luftlag i organisationen.

Her kan det for eksempelvis være en medarbejder, som forklarer, at den larmende tavshed efter chefernes seneste strategipræsentation ikke skulle forstås sådan, at folk var enige.

Snarere at oplægget var så milevidt fra det, medarbejderne selv oplever hver dag – eller rummede så massive udfordringer – at ingen rigtig anede, hvor de skulle starte eller slutte.

Eller måske skyldes en tillidskrise mellem ledelse og medarbejdere, at ingen føler trang til at stikke hovedet for langt frem og måske komme i problemer, når der er ting, som ikke rigtig fungerer.

Dertil kommer en lang række konkrete eksempler fra virkelighedens verden, hvor medarbejdere beskriver nogle af de udfordringer i deres organisationer, som ikke italesættes og som ledelsen ikke kender til eller forstår alvoren af.

Formålet med bogen er at fremhæve de udfordringer, som medarbejdere og ledere står overfor i deres daglige arbejdsliv, samt at opfordre til refleksion og dialog.

Den søger ikke at tilbyde simple løsninger eller en såkaldt ”værktøjskasse” af teknikker, men snarere at inspirere til, at læsere selv finder de bedste løsninger gennem samtale og samarbejde med kolleger.

En af bogens kardinalpunkter er derfor at give læserne indsigt i nogle af de komplekse og ofte uigennemskuelige dynamikker i moderne ledelse, som både ledere og medarbejdere burde kende og forholde sig til, men hvor man af forskellige årsager kører skævt af hinanden.

Hvilket måske i virkeligheden ofte er mere gavnligt end endnu et strategioplæg med masser af fine buzzwords, som cheferne er stærkt begejstrede for, men som medarbejderne er ude af stand til – eller aktivt uinteresserede i – at forholde sig til.

Titel: En medarbejders bekendelser om ledelse / Forfattere: Louise Dinesen, Stephen Holst og Katrine Asp-Poulsen