Drømmen om billig ip-telefoni over trådløse netværk lever, men teknologien er stadig plaget af så mange børnesygdomme, at der går lang tid, sandsynligvis år, før de er kureret, og teknologien fungerer tilfredsstillende.
Det vurderer flere topledere fra de selskaber, der forhandler det udstyr, som skal få teknologien til at virke.
Nøgleproblemet er at garantere, at signalerne når frem (Quality of Service), når slutbrugerne bevæger sig fra opkoblingspunkt til opkoblingspunkt under en samtale.
Tilgangstiden for hele forbindelsen mellem telefonerne kan nemlig ikke være mere end 50 millisekunder, men alene det at skifte et opkald fra et opkoblingsted til et andet tager flere hundrede millisekunder.
- Teknologien er god nok til dataoverførsler, men endnu ikke til tale, siger Alain Mouttham, der står i spidsen for ip-telefoni-forhandleren Sipquest.
Samtale fremmer forståelsen
Han mener også, at producenter og leverandører af LAN-switche og ip-telefoni skal blive bedre til at tale sammen, så de arbejder hen mod udviklingen af det samme skema for Quality of Service (QoS).
- Der er virkelig brug for et forum for trådløs ip-telefoni, siger Bob Jordan, vicedirektør for Strix Systems, der forhandler udstyr til ip-verdenen.
Det er dog ikke kun QoS, der giver lange udsigter til trådløs ip-telefoni. Telefonien slås nemlig også med, at hvert opkoblingspunkt kun kan håndtere omkring 30 opkald, før det bliver overbelastet og kvaliteten daler.
Én mobiltelefon
Derudover skal branchen tage sig sammen og få vedtaget nogle fælles standarder for interoperabilitet, mener leverandørerne.
Mange brugere af trådløs ip-telefoni er tilfredse med kun at bruge deres håndsæt, enten telefoner eller PDA'er med VoIP-software installeret, til trådløse samtaler, mens industrien arbejder på at udvikle den trådløse teknologi og håndsættene, så man kan nøjes med et apparat, som både kan bruges på trådløse netværk og i mobilnettet.
Sådanne telefoner kan nemlig blive en stor fordel for teleoperatørerne, da brugerne så kan ringe over trådløse hotspot, når de er i stærkt befærdede områder, såsom butikscentre og lufthavne, hvilket er langt billigere at håndtere for teleselskaberne end opkald over mobilnettet.