Der er sket rigtig meget med Microsofts Office-pakke i de sidste måneder, eksempelvis med Office til iPad og Android, Office Delve, Office Graph og Skype til virksomheder.
Ligeledes er der flere nyheder på vej til kodefabrikkens kontorpakke.
Her har vi samlet de vigtigste funktioner, som du vil møde, hvis du anvender Microsofts kontorpakke.
Skyen og mobilen først
Microsofts firma-mantra om 'cloud-first, mobile-first' er også smittet af på kontorpakken, der har fokus på at styrke medarbejdernes samarbejde fra enhver pc, tablet eller mobil enhed.
Eller som Microsoft formulerer det på ud fra virksomhedens synspunkt:
"De nye funktioner i Office 365-platformen skal hjælpe virksomheder med at optimere værdien af deres teknologiinvesteringer i et tempo, hvor medarbejderne kan følge med."
Det skriver firmaet på sin Office-blog.
Inden for de seneste måneder har Microsoft da også ændret på funktionerne i pakken blandt andet med værktøjer, der handler om social interaktion, adgang til at dele informationer og evnen til at kommunikere med kolleger på tværs af teams og landegrænser.
Video og Yammer
En af de nye funktioner hedder Office 365 Video, og er en video-streaming-funktion, der giver virksomheder mulighed for at anvende video i den interne kommunikation, lige fra chefens videobeskeder til nye ansatte til interne projekter, hvor medarbejdere kommunikerer og samarbejder via videoer.
Videofunktionen er baseret på integrationen mellem SharePoint og kommunikationsprogrammet Yammer, som Microsoft købte for seks milliarder kroner i 2011 for at understøtte samarbejdsfunktionerne mellem medarbejdere i virksomhederne.
Læs mere om den handel i denne artikel, hvor Computerworld mødte grundlæggeren af Yammer i Las Vegas umiddelbart efter salget til Microsoft: Han scorede milliarder på kanon-ide: Sådan gik det til
Læs også: Microsoft på vej med gigantisk social tjeneste til dig
Videoerne kan afspilles på mobile enheder, og så kan du søge i dem, som du kender det fra tekstindhold.
Funktionen bliver udrullet til alle Office 365-kunder i starten af 2015.
Microsoft præsenterer selv funktionen i denne video:
Kunstig intelligens i Office 365
Delve. Sway. Revolve. Clutter.
Sådan lyder navnene på en række helt nye funktioner, som Microsoft i den seneste tid er begyndt at implementere i Office.
Office Delve, der er en optimeret søgefunktion, er netop blevet lanceret i Office 365.
Delve er baseret på Office Graph, der anvender machine learning-teknologi til at identificere mønstre i opgaver og kommunikation mellem mennesker, indhold og aktiviteter.
Løsningen indsamler informationer om brugeren fra Skype, SharePoint, Exchange Online, OneDrive, Yammer og andre Microsoft-tjenester.
Clutter til Office 365 er også på vej. Funktionen anvender også machine learning-teknologi, men til at skabe overblik i bunkerne af e-mail.
I starten af næste år kommer brugerne til at møde Sway, der er en slags indholds-platform i lille format, der kombinerer elementer fra PowerPoint og Word.
Ideen er, at man kan offentliggøre og skabe indhold via en række skabeloner, der fyldes ud ved at trække billeder, tekst og lignende ind i felterne.
Rosinen I pølseenden er Revolve, som Microsoft kun delvist har løftet sløret for.
Her er angiveligt tale om en kommende app til Windows Phone, der blender data fra kalender og adresselisten sammen med en bred søgefunktionalitet. Ideen er, at man automatisk får fremvist en masse oplysninger om personer, som man ifølge sin kalender skal møde.
Læs mere om de fire funktioner her: Microsofts plan med Office: Disse teknologier skal høste data om dig fra mange kilder
Office til konkurrerende platforme
Det ser ud til, at Microsoft erkender, at der er andre platforme end Redmond-firmaets.
Office-applikationerne er i hvert tilfælde nu klar til både iPad, iPhone og Android-tabletter.
Oprettelse og redigering af dokumenter, Excel-ark og præsentationer var tidligere kun mulig med et Office 365-abonnement, men nu er det også muligt i de nye Office-apps til både iOS og Android.
Samtidig kan brugerne arbejde med dokumenter direkte i Microsoft egen lager-cloud OneDrive eller i Dropbox.
I 2015 bliver Lync til Skype eller rettere til Skype for Business, som den nye version er blevet døbt.
Programmerne smelter sammen for at give bedre integration under Office-paraplyen.
Skype for Business vil åbne op for et helt nyt publikum bestående af de millioner af Skype-brugere, der før har ligget adskilt fra forretningskontakterne i Lync.
Læs mere om sammenlægningen her: Microsoft: Derfor ændrer vi Lync til Skype for Business
Læs også:
Microsoft afliver Lync: Her er afløseren