Apples bløder nu en lille smule op for sin ellers ekstremt stramme styring og lader en række af sine partnere og forhandlere få en bid af markedet for management- og deploymentservices.
Den overraskende åbning betyder, at Apple Premium Resellers nu får mulighed for selv at stå for at servicere deres kunder gennem det såkaldte Device Enrollment Programme (DEP). Det oplyser Apples danske pressebureau.
DEP-programmet sigter især på at gøre udrulningsfasen mere smidig, hvilket ifølge Apple længe har stået højt på ønskelisten i kundernes it-afdelinger.
Rent praktisk kan Apples partnere nu tilbyde automatisk konfigurering af devices, ligesom man kan automatisere oprettelse af de enkelt medarbejderes devices og brugerprofiler.
Programmet er blandt andet rettet mod uddannelsesinstitutioner, men omfatter også andre typer af virksomheder.
Gennem DEP-programmet kan kunder, der har købt en såkaldt mobile device managemnt-løsning (MDM), nu styre deres flåde af Apple-devices og få udrullet apps og anden software gennem Apple-forhandlerne i stedet for som hidtil at skulle købe ydelsen direkte fra Apple.
Hård styring
Apple har altid haft ry for meget hård styring af priser og leverancer og kunderelationer, som er en central del af Apples meget stærke brand.
Den stramme styring har været en væsentlig forklaring på firmaets astronomiske indtjening.
Men med den seneste åbning overfor sine forhandlere løsner Apple en smule på tøjlerne.
Det ligger i logisk forlængelse af, at Apple har signaleret, at man nu vil satse på at få foden indenfor på erhvervsmarkedet.
Trækket kan ses som tegn på, at Apple har måttet erkende, at man med ambitionerne om at få fat i erhvervskunderne på mange måder befinder sig i et fundamentalt andet terræn end i det consumersalg, som har båret Apple fremad gennem den sidste 10-15 år.
En væsentlig komponent i et fremstød mod erhvervskunderne er at inddrage partnere og forhandlere, som både er mere fleksible og tættere på kunderne end det stærkt centraliserede Apple selv kan kapere.
Tidligere i denne måned kom det frem, at Apple er langt fremme med planer om at gå ind i markedet for forretningsapplikationer til især enterprisemarkedet.
Apple er også gået i partnerskab med IBM om et tættere samarbejde indenfor forretningssoftware med præinstallerede apps til iPhones og iPads.
Et tilsvarende partnerskab med Microsoft har ført til, at kunder kan købe Office-programmer, som kan køre på Apples hardware.
Læs også:
Apples erhvervs-planer tager form: Sådan skal du kapres som kunde