Artikel top billede

På nogle områder er vi på vej til at arbejde med færre og større partnere. Men samtidig vil vi på nye forretningsområder se en anderledes type af partnere, som udvikler services og løsninger på nye områder," siger Microsoft Danmarks nye partnerchef, Kamilla Jørning Roost.

Ny dansk Microsoft-chef: Her er kravene til vores forhandlere

Interview: It handler ikke længere bare om at blive mere effektiv. It er nu på vej ind i alting og bliver på den måde selve kernen i din kundes forretning, siger Microsofts nyudnævnte partnerchef Kamilla Jørning Roost til it-gigantens forhandlere.

Microsofts partnere må indstille sig på, at it er på vej til at bevæge sig helt ind i kernen af kundernes forretning med nye og større krav til de løsninger og services, som forhandlere og partnere skruer sammen.

Sådan lyder budskabet fra Kamilla Jørning Roost, der netop er tiltrådt i jobbet som chef for Microsofts Danmarks partnerforretning, hvor hun har afløst Erik Kaae, der i sidste måned gik til at et topjob i EG-koncernen.

"Vi står foran en transformation i hele branchen, som naturligvis også får betydning for Microsoft og vores partnere. Kigger du på landskabet, ser vi lige nu, at mange spillere i markedet er på vej et andet sted hen og at it-branchen på mange måder er i gang med at omdefinere deres forretningsområder," siger Kamilla Jørning Roost, som med sit nye job tager fat på den ottende jobfunktion i de 17 år hun har arbejdet for Microsoft.

"Jeg kommer fra den del af Microsofts forretning, hvor alt handler om partnere. Det er en stor fordel for mig, at jeg kender vores meget brede produktportefølje i kraft af de mange forskellige funktioner og produktområder jeg har arbejdet med siden jeg startede i firmaet," siger Kamilla Jørning Roost.

It er på vej ind i alting

Bredden i Microsoft produktkatalog er også en af grundene til, at hun ser med fortrøstning på it-gigantens chancer for at komme helskindet eller ligefrem styrket ud af den transformation, som hun mener it-verdenen står over for.

"Vi går fra, at it er noget, der understøtter kundens forretning til at it er selve forretningen. Vi vil se nye løsninger og services, som går på tværs af, hvordan vi er vant til at tænke," siger hun og nævner it, der udover at gøre en virksomhed mere effektiv også understøtter kommunikation, samarbejde og dialog i en virksomhed og ud til dens kunder.

"It bliver på den måde i højere grad et kulturprojekt, hvor teknologien understøtter medarbejdernes behov for dialog og ideudvikling mellem mennesker," siger hun.

Kundernes nye forventninger til, hvad it skal bruges til, stiller også nye og større krav til de mere end 3.700 forhandlere og partnere, som i dag står for at bringe Microsofts produkter ud til kunderne.

Hvad er det bedste råd, du kan give en Microsoft-partner om, hvordan de kommer med ind i fremtiden?

"Vores partnere leverer mange forskellige former for services, så det er svært at give et helt enkelt råd. Men det vigtigste for en partner er, at være tæt på sine kunder og holde dialogen med os i gang. Det er jo partnerne, der bygger huset med vores mursten, så de har under alle omstændigheder en vigtig rolle som brobygger mellem vores produkter og kundens behov," siger Kamilla Jørning Roost.

Et eksempel på de nye tider i it-branchen er Microsofts voldsomme satsning på cloud-ydelser med Office 365, udviklingsplatformen Azure og CRM, som de mest markante eksempler.

Men vil der stadig være en plads på holdet til alle de forhandlere, som i dag baserer en større eller mindre del af deres forretning på Microsoft produkter?

"Overordnet vil vi i fremtiden have lige så mange partnere, som vi har i dag. På nogle områder er vi på vej til at arbejde med færre og større partnere. Det er typisk på områder, hvor vi har stor volumen og hvor vores teknologi og ydelser mere eller mindre er på vej til at blive commodity. Men samtidig vil vi på nye forretningsområder se en anderledes type af partnere, som udvikler services og løsninger på nye områder," siger Kamilla Jørning Roost.

Læs også:

Ny kæmpeaftale: Dropbox går sammen med Microsoft

Microsoft: Sådan vil internet i alt ændre din forretning totalt

Microsoft skærer ned: Danske ansatte fyret




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere