Delve. Sway. Revolve. Clutter.
Sådan lyder navnene på en række helt nye funktioner, som Microsoft i den seneste tid er begyndt at implementere i Office, der på mange måder er blevet et af Microsofts hovedprodukter.
Microsoft betegner selv Office som et 'produktivitets'-produkt, og de nye indlemmede tjenester sigter netop mod dette: At øge overblik, funktioner og produktivitet ved at inddrage data og funktioner ude fra.
Selskabet begrunder udvidelserne med, at brugernes vaner for alvor ændrer sig i disse år, hvor brugen af tablet, pc'er og smartphones smelter sammen på kryds og tværs.
I mange år har Office - med hovedsøjlerne Word, Excel og PowerPoint - haft en 'jakkesæt'-agtig tilgang, hvor [business]-brugerne skriver en tekst, behandler tal i Excel og præsenterer det hele i en flot PowerPoint-præsentation for de øvrige jakkesæt i mødelokalet.
Sådan hænger verden imidlertid ikke sammen, er Microsoft nået frem. Yngre generationer bevæger sig på kryds og tværs mellem datakilder, applikationer og platforme. De kommunikerer lige så gerne via Facebook og Instagram som via mail, og deres data og informationer er spredt ud over det hele.
Disse bevægelser skal nutidens applikationer kunne indfange, hvis de skal have en chance blandt de yngre generationer, mener Microsoft.
Lad os tage et kig på fire af disse nye elementer, som tegner et meget godt billede af den vej, som Office og Microsoft har slået ind på.
Delve
Microsoft er på vej til at rulle det nye Delve ud i Office 365 i løbet af januar.
Løsningen indsamler informationer fra Skype, SharePoint, Exchange Online, OneDrive, Yammer og andre Microsoft-tjenester.
Disse data analyseres og bearbejdes, hvorefter Delve helt automatisk kan finde frem til kollegaer, filer og lignende, der hægtes sammen med brugerens helt konkrete arbejdsopgaver.
Ifølge Microsoft er der tale om en 'big data'-løsning i miniformat, der sigter mod en mere intuitiv navigation i arbejdsbunkerne på harddisken, fordi brugeren ikke selv skal søge efter relevant data, som derimod selv kommer til brugeren.
Du kan læse mere om Delve her: Ny analysefunktion i Office 365 skal styre dit arbejde.
Sway
Sway er en slags indholds-platform i lille format, der kombinerer elementer fra PowerPoint og Word.
Computerworlds amerikanske søstermedie, PC World, har fornylig beskrevet Sway som "Word, der er blevet gen-opfundet af og til teenagere."
Ideen er, at man kan offentliggøre og indhold via en række skabeloner, der fyldes ud ved at trække billeder, tekst og lignende ind i felterne.
Løsningen er for tiden ved at blive testet i en preview-udgave.
Revolve
Revolve er et helt nyt produkt, som Microsoft kun delvist har løftet sløret for fornylig.
Her er angiveligt tale om en kommende app til Windows Phone, der blender data fra kalender og adresselisten sammen med en bred søgefunktionalitet.
Ideen er, at man automatisk får fremvist en masse oplysninger om personer, som man ifølge sin kalender skal møde
Clutter
Microsoft har netop påbegyndt udrulningen af denne helt nye løsning, der er en slags email-filter, der automatisk kan filtrere mindre interessante mails ud af din mailboks.
Fidusen er, at Clutter ikke er et decideret spam-filter, men i stedet frasorterer mindre interessante mails som eksempelvis annonce-nyhedsbreve, 'reply all'-mail til hele firmaet og lignende.
Løsningen er intelligent og vil tage ved lære af dine handlinger, i det den holder øje med hvilke mails, du åbner og håndterer og hvilke du ignorerer eller sletter.
Læs også:
Emailens endeligt? Derfor er Google på vej mod en ny slags mail-service
Google stopper systematisk scanning af 30 millioner Gmail-konti