EDB Gruppen køber konkurrenten Cubizz CRM, som kontrolleres af Aston-medstifteren Torben Aagaard.
Købet skal styrke EDB Gruppens position på det danske og skandinaviske marked for kundehåndteringssystemer (CRM).
Her var Cubizz CRM indtil april selskabets værste konkurrent som forhandler og rådgiver om CRM-systemer fra Siebel, der er verdens største leverandør af software til kundehåndtering.
- EDB Gruppens køb af Siebel-aktiviteterne i Cubizz sker for leve op til en voksende efterspørgsel efter CRM-kompetencer. Derfor benytter vi anledningen til at styrke vores position inden for Siebel, siger administrerende direktør Jens Frølund fra EDB Gruppen.
Med i købet følger Cubizz' kundeportefølje og 10 Siebel-konsulenter.
Ingen af selskaberne ønsker at oplyse, hvor mange penge handlen er værd, men Torben Aagaard tøver ikke med at kalde det en "virkelig god handel".
- Det var en strategisk beslutning. Medarbejderne har arbejdet sammen i fire-fem år med gode resultater. Hvis forretningen skal udvides på det skandinaviske marked, så har EDB Gruppen de muskler, der skal til, hvilket vi ikke har, siger Torben Aagaard, administrerende direktør for Cubizz.
Cubizz satser på Microsoft CRM
EDB Gruppen overtager dog ikke hele Cubizz' CRM-forretning, da det kun sælger dets Siebel-kunder og medarbejdere fra.
- Vi satser i stedet fremover udelukkende på Microsoft CRM. Tidligere satsede vi lidt på to heste, da vi både tilbød Siebel og Microsoft, oplyser direktøren.
Han købte i august 2002 CRM-forretningen, Aston Erelations, ud af Aston og førte aktiviteterne over i selskabet Cubizz CRM. Siden har Aston skiftet navn til Aston Business Solutions og satser udelukkende på produkter fra Microsoft, hvilket Cubizz nu også gør, men bare på CRM-området.
- Jeg er sikker på, at det er den rigtige strategi, hvis vi fortsat vil være med fremme i toppen af det danske CRM-marked, siger direktøren.
EDB Gruppen forventer ikke, at købet får nogen indflydelse på selskabets samlede resultat for 2004.