Microsofts salgsstrategi for tablet-pc'en Surface bliver løsnet en smule, når KMD ifølge COmputerworlds oplysninger om kort tid bliver lukket ind i varmen som autoriseret forhandler af den meget roste tablet-computer.
Flere kilder fortæller til Computerworld, at en endelig aftale om at give KMD ret til at sælge Surface er lige om hjørnet. Bortset fra et par enkelte detaljer ligger kontrakten klar til underskrift - måske allerede i denne uge, lyder det.
Ud over en stribe retail-kæder som Elgiganten, Fona, Computercity og Expert er det i dag kun Atea og Dustin, der som mere erhvervsrettede forhandlere kan sælge Surface. Men det selskab bliver altså nu udvidet med KMD.
Hos KMD ønsker man ikke at kommentere sagen, mens divisionsdirektøren i Microsoft Danmark, Martin Thorning Hansen, afviser, at en aftale er på vej.
"Jeg kender ikke til, at vi er i gang med at udvide (med nye forhandlere, der kan sælge Surface, red.). Vi evaluerer hele tiden vores kanal, men på nuværende tidspunkt har vi altså kun Atea og Dustin," siger Martin Thorning Hansen.
Vil gerne ud af den amerikanske spændetrøje
Han erkender dog, at tanken om at udvide antallet af forhandlere på erhvervsmarkedet ikke er en fremmed tankegang i Microsofts danske hovedkvarter, selv om man er underlagt den salgsstrategi, som er udstukket af koncernens amerikanske ledelse.
"Der er mange interessante spillere i markedet, og vi vil gerne have noget af den her bredde (i forhandlerleddet, red.) med, som er så stærk i Danmark. Der er jo flere rigtig dygtige hardwareleverandører i Danmark, som har deres kerne-kompetencer med netop det her salg, som vi også godt kunne tænke os, at vores produkt kom ind under," siger Martin Thorning Hansen.
Både her i Danmark og internationalt er Microsoft siden lanceringen af Surface for snart to år siden blevet kritiseret for at satse alt for ensidigt på at markedsføre Surface gennem store retail-kæder. Softwaregigantens store net af erhvervsforhandlere er derimod ikke inviteret til festen.
I Danmark er det kun et år siden, at Atea og Dustin kom med på vognen.
Mere hardwaresalg
Hos KMD vil en Surface-aftale fuldende sortimentet inden for hardware, som har været i øget fokus hos KMD. Blandt andet vil Surface-tabletten så også kunne sælges under SKI's indkøbsaftale (02.02) for pc'er og tablets, som KMD vandt tidligere i år.
I forbindelse med at KMD vandt SKI's pc-aftale, udtalte områdedirektør Morten Grønnebæk blandt andet:
"Ud over salg af hardware som en selvstændig forretning er det et rigtigt godt element at have med, når vi eksempelvis leverer projekter på områder som uddannelse og health care. Det giver mange gange rigtig god mening at tænke device-infrastruktur og software sammen."
Den nyeste version af Surface-tabletten, Surface Pro 3, lanceres på det danske marked torsdag i denne uge.
Læs også:
It-forhandlere: Derfor gider vi ikke sælge Windows Phone og Surface