Artikel top billede

(Foto: Picasa)

Trådløs HDMI-løsning på vej fra dansk firma: "Vi havde slet ikke forventet så megen global interesse"

Det danske iværksætterfirma Airtame oplevede på egen krop hvordan det er at lave noget, hele verden vil have. De håbede på 160.000 dollar på et crowdfundingsite, men endte i stedet med 1,3 millioner dollar.

Et nyt møde med chefen og de andre teamledere nærmer sig.

Sveden glider ned af din pande, imens du tager din computer og kabler med ind til mødelokalet. De venter allerede på dig. Undskyldende vader du ind med dit udstyr, som du ihærdigt forsøger at sætte op. VGA-kablet i computeren og op til ... pis.

Fjernsynet har kun HDMI-udgang. Hurtigt finde det andet stik og så videre. Chefen kigger på sit ur. Ikke gå i panik, ikke gå i panik. Hvad er det nu lige, kommandoen er for at dele skærmbilledet?

Rigtig, rigtig mange, som har skullet fremvise noget på et tidspunkt, har oplevet frustrationerne ved at slås med kabler og skærme, som måske/måske ikke virker med det samme.

Hvor ville det være dejligt, hvis det bare var et enkelt klik med en enkel software installeret på din computer.

En beta-model

Hos Airtame i Indre København findes den løsning næsten allerede. Før interviewet med Airtames CEO, Jonas Gyalokay, sætter han sin Macbook Air på bordet, højreklikker oppe i hjørnet og straks deles Macbook Air'ens skærmbillede på fjensynet oppe på væggen. En enkelt firkant nede i hjørnet dirrer lidt i negative farver.

"Ja det er jo stadig en beta-model, men vi nærmer os det endelige resultat," forsikrer Jonas Gyalokay, mens han genstarter skærmsynkroniseringen. Den negative firkant forsvinder.

Løsningen på kabelrodet vil danske Airtame løse med deres HDMI-dongle, som trådløst sender skærmbilledet imellem din computer, tablet eller telefon. Lidt på samme måde som Googles Chromecast løser problemet - bare uden Chromecasts irriterende restriktioner.

"Det hele startede for to et halvt år siden med, at Attila Sukosd, nu vores CTO, gerne ville bruge sin stationære computer inde i soveværelset, så han kunne ligge derinde og spille spil via noget trådløs forbindelse," forklarer Jonas Gyalokay, der er CEO og medstifter.

Det resulterede i et hobbyprojekt for Attila Sukosd i form af den software, som senere viste sig at være en sand guldgrube for den lille danske virksomhed i hjertet af København. Sukosd var stadig i færd med at studere og arbejdede sammen med Jonas Gyalokay i en it-konsulentvirksomhed med speciale i Open Source og Open Data.

"Det var en meget individuel arbejdsplads, og vi manglede et projekt, som vi kunne samle os om, så vi kiggede os ihærdigt rundt efter et projekt, som vi sammen kunne arbejde på, hvor Atila så endte med at vise mig sin tidligere idé, og det var jo genialt," siger Jonas Gyalokay.

Et hav af muligheder

Lynhurtigt så Jonas, Attila og det langsomt voksende team, at der var store muligheder i en dongle af den slags. For to et halvt år siden var der ikke rigtig nogen på markedet for streaming fra computer til skærm på den måde, som vi nu kender både Chromecast og Apple-TV gøre det.

"Vores tanker var i starten meget consumer-orienteret og meget ud fra Attila's oprindelige idé: At kunne sidde i vores stue med en controller og spille computerspil, imens den stationære står og klarer opgaven inde i kontoret," siger Jonas Gyalokay.

Donglen, som sammen med den tilhørende software er det egentlige produkt fra Airtame. Det er den, som binder fjernsynet og dine andre systemer sammen. 

Attila havde udarbejdet en tidlig prototype på en Raspberry Pi, en lille microcomputer, som hovedsageligt bruges af kodere, udviklere og entusiaster til at udvikle prototyper, netop fordi den er så lille og medgørlig.

En Raspberry Pi er selvfølgelig en klods, som kan alt muligt, og da Airtame havde fået udpenslet, hvad den rent faktisk krævede af funktioner, Wi-Fi, micro-usb, lagerplads og så videre, skulle der udbygges en regulær prototype.

Crowfunding?

Derefter begyndte Airtame at kigge på finansieringsmuligheder. Det er ikke lige let at komme ud på et gigantisk marked af denne type - også selv om man måske er en af de første med den smarte idé.

For det nyopstartede firma var der dog kun én reel mulighed, som gik i godt spænd med Attila Sukosd og Jonas Gyalokay's tid i Open Source-konsulenthuset. Nemlig crowdfunding.

"Vores produkt passer rigtig godt til netop crowdfunding, og vi har alle sammen tidligere støttet en masse produkter på Kickstarter eller Indiegogo. Samtidig var det en rig mulighed til at få en masse feedback fra "backere" sammen med en masse god markedsføring," siger Jonas Gyalokay.

I slutningen af november startede de dengang fem unge mænd med en crowdfunding-kampagne på Indiegogo - en af de største internationale crowdfundingsites i verden. Her lavede de en "fixed" kampagne, hvor målet var 160.000 dollar eller cirka 900.000 kroner i første omgang.

Blev der doneret flere penge fra interesserede, ville det stadig blive givet til det danske firma, mod at de så tilføjede deres Dongle ekstra features.

Lige før kampagnestarten på Indiegogo skete der så noget uventet. Mastodonten Google kom med deres Chromecast, som tilbyder nogle af de samme muligheder, som Airtames løsning skulle give.

Chromecasten er lidt mere begrænset i evner, men Googles færdige, butiksklare produkt var pludselig meget foran Airtame, som stadig kun stod med prototyper og flotte tegninger.

"Vi kunne pludselig se, at vi skulle have meget fart på og være meget skarpe, så vi ikke endte med at lyde, som om vi kopierede Google. Vi havde været i gang med ideen i halvandet år, og det skulle virkelig vises," siger Jonas Gyalokay.

Derfor fokuserede Airtame også på mange af de ting, som Chromecasten - og for den sags skyld Apple-TV - ikke kunne: Deling af skærm til flere enheder, sende mellem computer til computer og meget mere. Altså mere end bare video-deling.

"Vi ville ikke bare være en "Netflix-pind", som kunne få Netflix eller andre streamingtjenester fra tabletten og over på fjernsynet. Det kan Airtame også, men det skulle være meget mere end det, hvilket også var vores fokus i kampagnen. Vi er et trådløst HDMI-kabel, som ligesom kablet er content-uafhængigt på den måde, at der ikke censureres over, hvad der kan sendes eller ikke kan sendes."

Forkert fokus

Kampagnen startede i november og fik hurtigt en masse opmærksomhed i techmedier og på Indiegogo selv, hvor de blev fremhævet på sitet som en god kampagne.

Hurtigt fandt Airtame dog ud af, at forbrugermarkedet måske slet ikke var det rigtige sted at sigte, hvis de skulle ende med den store succes.

"Vi kommer egentlig med noget, som kan meget mere end bare at vise video, og via henvendelser under kampagnen kan vi mærke, at vi helt havde overset et meget stort marked indenfor erhvervslivet."

Ved skiftet i kurs undgår Airtame også at konkurrere direkte med giganterne som Roku, Chromecast og Apple-TV, selv om Airtame stadig har mange af de samme features.

"De nuværende consumer-orienterede enheder Apple TV er alle sammen rigtig fede produkter. Det vi opdagede var bare, at vi skulle over i erhvervsmarkedet, hvis vi ville fange markedsandele. Specielt da firmaer som Nike, Nasa og Toyota tog kontakt til os, begyndte vi at forstå potentialet i forretningsmålgruppen."

I stedet begynder det danske firma at fokusere på mulighederne for hurtig skærmdeling til for eksempel mødelokaler eller skærmdeling over længere afstande, og al promovering begynder også at handle om netop dette.

Det var blandt andet de store mængder feetback, som Airtame fik under deres crowdfunding, der fik dem til at skifte forretningsplan. Store firmaer havde taget i kontakt med den og bestilte store portioner af den kommende dongle, og kommentarfeltet, som ivrigt diskuterede mulighederne for Airtame, var ofte fokuserede på det kabelrod, som donglen kunne løse.

Fra en million til 7 millioner

Crowdfundingen på Indiegogo går støt og roligt i den rigtige retning, og hurtigt begynder der at være en stor interesse for produktet - væsentligt større, end Airtame havde forestillet sig.

"Vi synes jo selvfølgelig selv, at det var et helt genialt produkt, som vi var i gang med - det skal man gøre, hvis man skal have succes - men at der ville være så stor interesse, havde vi slet ikke kunne drømme om," forklarer Jonas Gyalokay imens han drejer en kopi af Airtame-donglen rundt i hånden.

Til en af verdens største tech-messer, CES i Las Vegas, blev Airtame inviteret med af Indiegogo til crowdfundingsitets stand for at vise sitets bedste nye kampagner.

Her møder Airtame igen en utrolig interesse fra presse, udviklere, producenter og ikke mindst et medie, som uddeler en præmie til Airtame. En præmie som uden tvivl har været med til at sikre det utroligt høje beløb, som Airtame endte med.

"Vi vandt Engadgets "Best of CES 2014"-pris, hvilket nok var noget af det vildeste, der kunne ske for os, og det skabte en utrolig hype omkring os efterfølgende. Det gav et gigantisk skub til vores kampagne, som vi slet ikke kunne have klaret uden," siger Jonas Gyalokay.

Efter blot 12 dage ud af de 60 dages kampagne ramte Airtame de 160.000 dollar, som var målet. Og sammen med en succesfuld kampagne fra Airtame, som har været så gennemført, at den næsten kan bruges som en study hos CBS, ramte Airtame svimlende 1,26 millioner dollar (7,1 millioner danske kroner).

"Det var helt fantastisk at ramme så højt et niveau. Vi havde slet ikke set det komme. De to sidste uger af kampagnen, hvor CES lå, indsamlede vi 800.000 dollar. Normalt kommer der rigtig mange penge ind i den sidste periode, men så højt et beløb var uhørt," siger Jonas Gyalokay.

De mange ekstra penge blev til en helt ny version af den lille dongle. Egentlig havde Airtame allerede fundet en eksisterende hardwareplatform, som ikke skulle ændres særlig meget, men på grund af den store pengesum kunne de nu gå direkte til et helt egenproduceret produkt.

Normal kutyme ved crowdfundingkampagner er at lave forskellige "stretchgoals" - ekstra features eller ydelser, som opnås, hvis kampagnen samler nok ekstra penge ind. Airtame tilbød ud over et anderledes produkt en udvidet processor, bedre Wi-Fi og USB-support, så du kan koble din trådløse mus og tastatur op og lignende tilføjelser, som alt i alt har gjort produktet bedre.

Det sidste "stretchgoal" var udvidelsen til mobilenhederne, hvilket betød, at Airtame nu kommer til at understøtte samtlige platforme på markedet. Lige fra Mac-computere til Windows Phones.

Forsinkelse og det endelige produkt

Efter at Indiegogo-kampagnen sluttede den 20. januar 2014, og champagneflaskerne var tømt, begyndte det store arbejde.

Fordelen ved crowdfunding-kampagnen var, at Airtame allerede havde en stor base af følgere, som fra start har været med til at udvikle produktet. Skal farven være rød eller blå? Hvad siger i til denne standard? Har I brug for denne funktion og så videre. Det betød, at Airtame kunne lave et produkt, som størstedelen af de folk, som har støttet det, også har haft muligheder for at være en del af.

Airtame endte med at blive at blive et blandingsprodukt mellem konsumer og business: Der findes nu allerede produkter både i business-segmentet og konsumer-segmentet for trådløs streaming af indhold, men consumer-enhederne er ofte begrænsede til video som Chromecast og business-enhederne er dyre og til tider meget vanskelige at bruge.

Airtame forsøger at ramme midten mellem begge og være et produkt til relativt billig penge, som kan det hele.

"Ofte har det været som at gå et skidt tilbage i tiden, når man kommer på arbejde med gamle computere og kluntet software i forhold til det, som man nu har hjemme i husene. BYOD-bevægelsen er jo et tegn på, at det ændrer sig, og derfor kommer vi også med et produkt, som kan være begge dele," siger Jonas Gyalokay.

I kampagnen havde Airtame lovet dongles til de mange backere i maj måned, men på grund af den massive interesse måtte de rykke det hele cirka fem måneder.

"Vi vurderede tidsplanen på et meget svagt grundlag, og det var på et grundlag der hed, at vi skulle for 160.000 dollar producere 1.800 enheder - men vi endte jo med 1,3 millioner dollar og 15.000 enheder, og det tager ganske enkelt bare længere tid," forklarer Jonas Gyalokay.

Det er ikke uset i crowdfunding-universet, men de mange støtter til Airtame var overraskende positive - selvom at der blev rykket med lanceringen. Der er stor forskel på en onlinebutik og crowdfunding. Hvor man i en butik køber et reelt produkt, donerer man penge til et givent projekt i crowdfunding som man så måske/måske ikke får et produkt ud af i den anden ende.

Oftest - heldigvis - kommer der et eller andet produkt. Også selvom at kampagneejerne juridisk set ikke er bundet til at skulle betale noget som helst tilbage - eller overhovedet give et produkt.

Men via en god og transparent kommunikation endte det med at få overbevist langt de fleste støtter til at kunne vente til oktober i stedet for maj, før at de får deres Airtame. 

"Det hele handler om stærk kommunikation - det gør det jo alle steder - Det er bedre at skrive, at der er 10 minutter til det forsinkede tog, end ikke at skrive noget - eller at skrive noget forkert og så mislede kunderne. Sådan skal en virksomhed drives i det 21-århundrede," siger Jonas Gyalokay, som CEO har taget orlov fra sit studie på CBS - en lignende situation for mange af de andre stiftere i Airtame.

Nu er Airtame på vej med de første beta-modeller til en lille gruppe folk i starten af september, og i oktober kommer Airtame så til de støtter, som donerede penge under Indiegogo-kampagnen. For alle andre åbner det egentlige salg først til januar 2015 via Airtames egen hjemmeside.

Nu har du læst historien om Airtame-folkene, som fik succes. Her er en historie, hvor det gik helt, helt galt med crowdfunding: Du har kun ti sekunder: Sådan bliver du en kæmpe fiasko på Kickstarter

Læs også:

Sådan skaffer du penge med crowdfunding: Fem gode råd fra dansk startup-succes