Det danske hardwareselskab Airtame har succes med at sælge sine særlige “trådløse HDMI”-dongles via Amazon, og det er selvom selskabet helst var fri for at samarbejde med den store e-commerce gigant fra USA.
Det skriver Børsen.
"Vi ville nok helst have været fri for det, men når vi nu ikke kan det, bliver vi nødt til at komme foran den her trend," siger Steffen Hedebrandt, der er marketingsdirektør hos Airtame til Børsen.
Amazon tager 10-20 procent af salget på hvert eneste solgte produkt, og Airtame mister samtidig vigtig kundekontakt, men alligevel frygter selskabet, at hvis ikke Airtame er på Amazon, vil konkurrenterne få større succes hos Amazon.
Airtame har været på det amerikanske marked via Amazon de sidste to år med stor succes og er på vej med en europæiske ekspansion via Amazon i de kommende måneder.
I dag består salg via Amazon for cirka 10 procent af selskabets omsætning, og i løbet af de første ni måneder på Amazon steg omsætningen derfra fra 15.000 dollars til 90.000 dollars om måneden.
Det er dog ikke uden problemer for Airtame.
"Vi kan se, at vores produkt klarer sig lidt dårligere, når det bliver købt via Amazon, end når det bliver købt via vores website, hvor vi samler al informationen op," fortæller Steffen Hedebrandt.
Airtames produkt er en lille dongle, der trådløst sender et billedesignal fra en computer til en skærm i stil med Googles Chromecast.
Det estimeres, at danskerne bruger over 1,5 milliarder kroner hvert år på Amazon, og det er selvom Amazon ikke har en dansk hjemmeside.
Vi har tidligere talt med Airtame omkring, hvordan det var at få uventet stor succes via Kickstarter-platformen.
Det kan du læse mere om her: Trådløs HDMI-løsning på vej fra dansk firma: "Vi havde slet ikke forventet så megen global interesse"
Airtame startede som et Kickstarter-projekt: Sådan skaffer du penge med crowdfunding: Fem gode råd fra dansk startup-succes