Danske Airtame blev berømt, da selskabet i 2013 hentede millioner via crowdfunding-platformen IndieGogo.
Dengang var selskabets trådløse HDMI-dongle især populær hos private.
I dag otte år senere består Airtames løsning af en kombination af hardware og software, der i langt højere grad end i crowdfunding-dagene henvender sig til erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner.
Og nu har selskabet tilmed hentet 37 millioner danske kroner i en helt klassisk kapitaltilførsel.
Læs også: Sådan skaffer du penge med crowdfunding: Fem gode råd fra dansk startup-succes
Får kapital fra Vækstfonden
Kapitaltilførslen kommer fra en række eksisterende investorer samt fra Vækstfonden og Danske Bank.
Dermed har Airtame nu i hele sin levetid samlet set fået tilført 105 millioner kroner.
”Der har aldrig været et vigtigere tidspunkt at investere i teknologi, der hjælper med at bringe folk sikkert sammen og faciliterer mere engagerende og inkluderende møder og lektioner - hvad enten de er fysiske, virtuelle eller en kombination af de to,” Jonas Gyalokay, administrerende direktør og medstifter af Airtame, ifølge en pressemeddelelse.
Airtame bruges i dag af knap 20.000 kunder, og målet er ifølge Jonas Gyalokay, at kapitalen skal bruges til at få selskabets løsning ud i endnu flere skoler og virksomheder.
Udove kapitaltilførelsen har Airtame også hentet en ny finansdirektør og en ny kommercieldirektør.
Det drejer sig om henholdsvis Martin Wagner og Sigurdur Orri Gudmundsson, der begge kommer fra tilsvarende stillinger hos Siteimprove.
Læs også: Dansk hardware-producent tjener styrtende på Amazon, men ville helst være foruden
Startede som et hobbyprojekt
Jonas Gyalokay har tidliger fortalt til Computerworld, at Airtame blev skabt som et hobbyprojekt, da hans medstifter Attila Sukosd ville spille computerspil i sit soveværelse.
”Det hele startede for to et halvt år siden med, at Attila Sukosd, nu vores CTO, gerne ville bruge sin stationære computer inde i soveværelset, så han kunne ligge derinde og spille spil via noget trådløs forbindelse," forklarede Jonas Gyalokay til Computerworld i 2014.
Ideen fik dog først for alvor flyvehøjde, da Airtame lavede en crowdfunding kamapagne på IndieGogo i 2013. Målet var var indsamle 160.000 dollar, men da crowdfundingen kampagnen var slut havde Airtame hentet hele 1,3 millinoer dollar.
”Vores produkt passer rigtig godt til netop crowdfunding, og vi har alle sammen tidligere støttet en masse produkter på Kickstarter eller Indiegogo. Samtidig var det en rig mulighed til at få en masse feedback fra "backere" sammen med en masse god markedsføring," forklarede Jonas Gyalokay dengang.