Går du rundt med en idé, som bare manger lidt kapital? Så er det 21. oktober, du skal se frem til. For den dag lancerer crowdfundingtjenesten Kickstarter.com i Danmark - samt i Sverige, Norge og Irland.
Dermed gør den populære finansieringstjeneste op med den hidtidige praksis om, at man skulle have en kontaktperson i USA for at kunne oprette et projekt.
Og allerede fra i dag kan du begynde at oprette projekter, som du kan teste med venner og bekendte, men selve projektet kan først offentliggøres på Kickstarter den 21. oktober.
Inden den officielle lancering mødte Computerworld Kickstarters talsperson, Julie Wood, til en snak om, hvordan du skal gribe dit projekt an - og hvad der gør Kickstarter speciel.
Intet dansk kontor
Julie Wood, betyder Kickstarters lancering, at vi kommer til at se et dansk Kickstarter-kontor, som iværksættere kan besøge?
"Nej, vi har kun ét kontor i verden, som er vores hovedkontor i USA. I stedet satser vi på lokale events, men det kan også være, vi laver et samarbejde med lokale kunstorganisationer - og så henviser vi ofte til folk, som har prøvet Kickstarter før. Der er jo flere danske projekter allerede."
Hvad har succes på Kickstarter? Hvad er det for projekter, som jeg skal komme med?
"Kunst er generelt en stor del af Kickstarter. Men de helt store områder for finansiering er spil og film. Tech er også et stort område, men det er oftest, fordi prisen for hvert projekt er højere."
"Den stærke fokus på kunst hos Kickstarter er, at oprindeligt blev Kickstarter startet med fokus på kunst og kultur, fordi mange oplevede, at der ikke var penge til at finansiere den."
"Men mange af vores mest kendte projekter er inden for teknologi. Det er blandt andet Pebble smartwatch og Oculus Rift. Men har du for eksempel set The Coolest cooler projektet? Det er en køletaske, som også har blender, USB-stik, højttalere og en masse andet. Det er et design- OG et teknologiprojekt."
Hvor stor chance har mit teknologi-projekt for at blive finansieret via Kickstarter?
"Generelt er succesraten 40% på tværs af alle projekter, det vil sige, at 40% af projekterne får de penge, de har sat som mål. Inden for teknologikategorien er det dog 28%, som får finansiering. Men det hænger sammen med, at prisen typisk er højere for teknologiprojekterne.
Vi siger typisk, at hvis du når 20% af dit mål, så har du 80% chance for succes. Det skyldes, at hvis du bare kommer i gang, så får både du og dine støtter motivation - og til at hverve andre.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, hvornår dit projekt slutter, fordi mange støtter i starten - og så lige før deadline. Så nytter det ikke, at projektet slutter på en helligdag eller lige omkring jul, hvor folk har travlt.".
22.000 danskere på Kickstarter
Kickstarter rammer et internationalt publikum, men hvordan ser det ud med danskerne på Kickstarter?
"Vores tal viser, at der er i alt 22.000 danskere, som har støttet projekter. Og tilsammen har de støttet med over 4 millioner kroner. På verdensplan har vi 7 millioner bruger, som har støttet et projekt, og 2 millioner af dem har støttet mere end et projekt."
"Vi har ikke mål for Danmark med antallet af projekter. Vi vil gerne have, at folk kan få adgang til muligheden for at starte, så kommer det nok. Til vores event mandag aften har 400 sagt, at de vil deltage, men nu må vi se. Vi har plads til 200".
Hvis jeg brænder inde med en idé til et it- eller teknologiprojekt, hvordan kommer jeg så i gang?
"Officielt er vores lanceringsdato den 21. oktober, men du kan allerede begynde at lægge dit projekt ind i systemet."
"Du går ind på hjemmesiden og vælger, at du vil starte et projekt. Så skal du bare vælge en kategori og give dit projekt et navn. Når dit projekt er indsendt, får du et link, men det er ikke et live link - men et du kan dele det med andre for at få feedback."
"Du kan desuden vælge, om du vil lancerer med det samme (efter den officielle dato, red.), eller om du vil have feedback fra Kickstarter, inden det går live.".
Ingen garantier - det er en del af konceptet
Der er ingen garantier for, at støtterne af et projekt også får noget ud af det - de risikerer at støtte noget, som aldrig bliver til noget. Hvad er Kickstarters tilgang til det?
"Vi vil ikke tage risikoen ud af det at støtte et nyt og spændende projekt. Hvis du bare vil købe et sikkert og kendt produkt, kan du bare tage i Wallmart eller et andet supermarked."
"En del af vores kultur er all-or-nothing ved projekterne: Bliver beløbet, som er sat som mål, ikke nået, bliver der ikke flyttet nogle penge."
"Det er, fordi vi ikke vil have risikoen ved projekter væk. Vi vil have folk til at satse på noget nyt. Men vores "risk and challenges"-afsnit, som skal beskrives i hver projekt, er der netop, for at man kan se, hvad udfordringerne og risikoen er, før man støtter."
Hvad er det vigtigste, som jeg skal huske, hvis jeg har et projekt til Kickstarter?
"Du får jo en række virkeligt engagerede støtter gennem vores model. Du møder jo et helt netværk af folk, som støtter dig, og som vil have dig til at lykkes. Smartwatch-projektet Pebble er et godt eksempel, hvor de virkelig fik folk med."
"På Kickstarter tror vi på, at folk gerne vil deltage mere. I stedet for bare at dyrke forbrugerkulturen, hvor du bare bruger, vil mange mennesker gerne vide, hvor tingene kommer fra, og hvem som lavede dem. Det kan de med Kickstarter, og det er en vigtig del af vores løsning".
Læs også:
Sådan skaffer du penge med crowdfunding: Fem gode råd fra danske AirTame
Du har kun ti sekunder: Sådan bliver du en kæmpe fiasko på Kickstarter
Alle taler om crowdfunding - langt færre gider betale til det