NNIT, det tidligere Novo Nordisk IT, skal sørge for, at danskerne altid kan klikke sig rundt på IT- og Telestyrelsens websteder, der blandt andet omfatter velbesøgte sider som danmark.dk og nettidende.dk.
IT- og Telestyrelsen har outsourcet driften af styrelsens hjemmesider til NNIT, der nu får en gylden mulighed for at bevise, at det kan tage hånd om it-systemer andre steder end hos Novo Nordisk.
- Driftsaftalen er helt sikkert god at have som reference. Aftalen med styrelsen betyder, at vi får vores navn slået fast som en seriøs og anerkendt leverandør, mener vicedirektør Cort Skov fra NNIT.
Novo Nordisk tidligere interne it-afdeling skiftede navn til NNIT i januar og meldte ved samme lejlighed ud, at en vækst i 2004 på ti procent primært skulle komme fra eksterne kunder.
- Dette er den første store outsourcing-aftale, vi lander i år, hvor vi får mulighed for at bruge de mange års driftserfaringer, som vi har fra Novo, siger direktøren.
Han ønsker ikke at oplyse, hvor stort et beløb aftalen er værd - kun at det er en 'god' ordre.
En fælles portal
IT- og Telestyrelsen har primært valgt at outsource driften af sine hjemmesider for at spare penge, men også for at skabe én fælles indgang.
- Vi har haft behov for at samle vore store websteder på ét stabilt sted, der sikrer meget høj oppetid. Især nettidende.dk skal fungere bogstaveligt talt døgnet rundt, siger kontorchef Hugo Prestegaard, IT- og Telestyrelsen.
NNIT har udviklet et portal-miljø, hvorfra alle IT- og Telestyrelsens websider skal drives. Det skal sikre stordriftsfordele.
- Den samlede løsning er også forudsætningen for, at vi kan løfte vores vision om at være informationsknudepunkt for offentligt indhold på nettet, siger kontorchefen.