Den danske onlineauktion QXL.dk fik sidste år sat stolen for døren af det britiske moderselskab, som indtil da havde dækket de årlige underskud, hvor det seneste var på 6,7 millioner kroner: Selskabet skulle tjene sine penge selv.
QXL.dk satsede og smed gratisannoncørerne ud, og det har næsten øjeblikkeligt givet bonus med en omsætningsstigning på 40 procent.
Desuden har der været den glædelige bivirkning, at der er blevet ryddet grundigt op på webstedet i de auktioner, som ingen har gidet byde på, men som sælgerne har ladet køre i én uendelighed, fordi det alligevel ikke har kostet noget.
Gammelt ragelse forsvundet
- Alt det gamle ragelse, som druknede de gode varer, er forsvundet, siger Jacob Masters, administrerende direktør for QXL Danmark.
Sidste år tredobledes antallet af solgte varer, og i øjeblikket kommer 3.000 nye danske brugere til om ugen. Hver uge sættes 190.000 nye auktioner i gang på det danske websted.
- Vi regner med et pænt overskud i år, siger Jacob Masters, som dog stadig har en del gammel gæld at gøre op.
Han må ikke specificere tallet nærmere, før regnskabet er klar, men det bliver "ikke i millionstørrelsen," som han udtrykker det.
Ud over de nye gebyrer har QXL indført en række andre foranstaltninger for at forbedre auktionssitet. Blandt andet bliver alle adresser på personer, der handler på webstedet, checket og valideret for at undgå svindel.
Samtidig har man udnævnt en række ambassadører inden for forskellige salgskategorier, som holder QXL informeret om, hvordan webstedet kan forbedres, så omsætningen kan øges til gavn for både sælgere og auktionshus.