Oppisket dotcom-stemning om Mamma.com

Amerikanske småaktionærer har forelsket sig i søgemaskinen Mamma.com, hvis aktie er steget 200 procent siden januar. Analytikere advarer dog om, at søgemaskinen får mere end svært ved at klare sig i den skrappe konkurrence om markedet.

Søgemaskinen Mamma.com har fået intens interesse fra investorer, siden det canadiske selskab Intasys, der blev stiftet i 1997, i januar valgte at skifte navn til det mere mundrette Mamma.com og erklære sig selv "alle søgemaskiners moder". Det skriver webstedet Globetechnology.com

Selskabets aktier er steget med 200 procent siden navneskiftet, og det har resulteret i, at det nu er cirka 240 millioner kroner mere værd.

Celeber investor

Det var dog ikke kun navneskiftet, men også nyheden om en celeber investor samt et beskedent førstegangs-overskud i selskabet, som bragte Mamma.com på alles læber.

Investoren er Mark Cuban, som ejer et professsionelt basketball-hold, The Dallas Mavericks. Hans aktiepost i Mamma.com er beskedne 6,3 procent. Mark Cuban blev millionær i 1999, da han solgte selskabet Broadcast.com til Yahoo, skriver Reuters.

Samtidig blev forkortelsen for selskabets aktie til MAMA, og en investeringsanalytiker mener simpelthen, at små-investorer synes om navnet og derfor investerer i selskabet, skriver Globetechnology.com.

- Det er helt oppisket, siger analytikeren Fred Hickey til nyhedstjenesten.

Har ikke en chance

Han mener ikke, at Mamma.com har en jordisk chance for at etablere sig i konkurrencen med vægtige spillere som Google, Yahoo, AOL og MSN, som står for 94 procent af al websøgning i USA.

Han bakkes op af en anden analytiker, som kalder Mamma.com en "fattigmandsaktie", som blev populær på grund af det store fokus på søgemaskiner kombineret med den lave pris - som dog nu er fordoblet.

Prisen, som i de seneste dage har ligget omkring 60 kroner aktien, afspejler ikke det beskedne overskud på 500.000 kroner sidste år, som mest skyldtes tilbagebetalt skat, samt den ligeledes beherskede vækst-vision, som er på under 10 procent i indeværende år.

Mamma.com markedsfører sig selv som et stærkt kort for annoncørerne, der kan opbygge hele kampagner på søgemaskinen, skriver Globetechnology.com.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere