Oppisket dotcom-stemning om Mamma.com

Amerikanske småaktionærer har forelsket sig i søgemaskinen Mamma.com, hvis aktie er steget 200 procent siden januar. Analytikere advarer dog om, at søgemaskinen får mere end svært ved at klare sig i den skrappe konkurrence om markedet.

Søgemaskinen Mamma.com har fået intens interesse fra investorer, siden det canadiske selskab Intasys, der blev stiftet i 1997, i januar valgte at skifte navn til det mere mundrette Mamma.com og erklære sig selv "alle søgemaskiners moder". Det skriver webstedet Globetechnology.com

Selskabets aktier er steget med 200 procent siden navneskiftet, og det har resulteret i, at det nu er cirka 240 millioner kroner mere værd.

Celeber investor

Det var dog ikke kun navneskiftet, men også nyheden om en celeber investor samt et beskedent førstegangs-overskud i selskabet, som bragte Mamma.com på alles læber.

Investoren er Mark Cuban, som ejer et professsionelt basketball-hold, The Dallas Mavericks. Hans aktiepost i Mamma.com er beskedne 6,3 procent. Mark Cuban blev millionær i 1999, da han solgte selskabet Broadcast.com til Yahoo, skriver Reuters.

Samtidig blev forkortelsen for selskabets aktie til MAMA, og en investeringsanalytiker mener simpelthen, at små-investorer synes om navnet og derfor investerer i selskabet, skriver Globetechnology.com.

- Det er helt oppisket, siger analytikeren Fred Hickey til nyhedstjenesten.

Har ikke en chance

Han mener ikke, at Mamma.com har en jordisk chance for at etablere sig i konkurrencen med vægtige spillere som Google, Yahoo, AOL og MSN, som står for 94 procent af al websøgning i USA.

Han bakkes op af en anden analytiker, som kalder Mamma.com en "fattigmandsaktie", som blev populær på grund af det store fokus på søgemaskiner kombineret med den lave pris - som dog nu er fordoblet.

Prisen, som i de seneste dage har ligget omkring 60 kroner aktien, afspejler ikke det beskedne overskud på 500.000 kroner sidste år, som mest skyldtes tilbagebetalt skat, samt den ligeledes beherskede vækst-vision, som er på under 10 procent i indeværende år.

Mamma.com markedsfører sig selv som et stærkt kort for annoncørerne, der kan opbygge hele kampagner på søgemaskinen, skriver Globetechnology.com.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere