Søgemaskinen Mamma.com har fået intens interesse fra investorer, siden det canadiske selskab Intasys, der blev stiftet i 1997, i januar valgte at skifte navn til det mere mundrette Mamma.com og erklære sig selv "alle søgemaskiners moder". Det skriver webstedet Globetechnology.com
Selskabets aktier er steget med 200 procent siden navneskiftet, og det har resulteret i, at det nu er cirka 240 millioner kroner mere værd.
Celeber investor
Det var dog ikke kun navneskiftet, men også nyheden om en celeber investor samt et beskedent førstegangs-overskud i selskabet, som bragte Mamma.com på alles læber.
Investoren er Mark Cuban, som ejer et professsionelt basketball-hold, The Dallas Mavericks. Hans aktiepost i Mamma.com er beskedne 6,3 procent. Mark Cuban blev millionær i 1999, da han solgte selskabet Broadcast.com til Yahoo, skriver Reuters.
Samtidig blev forkortelsen for selskabets aktie til MAMA, og en investeringsanalytiker mener simpelthen, at små-investorer synes om navnet og derfor investerer i selskabet, skriver Globetechnology.com.
- Det er helt oppisket, siger analytikeren Fred Hickey til nyhedstjenesten.
Har ikke en chance
Han mener ikke, at Mamma.com har en jordisk chance for at etablere sig i konkurrencen med vægtige spillere som Google, Yahoo, AOL og MSN, som står for 94 procent af al websøgning i USA.
Han bakkes op af en anden analytiker, som kalder Mamma.com en "fattigmandsaktie", som blev populær på grund af det store fokus på søgemaskiner kombineret med den lave pris - som dog nu er fordoblet.
Prisen, som i de seneste dage har ligget omkring 60 kroner aktien, afspejler ikke det beskedne overskud på 500.000 kroner sidste år, som mest skyldtes tilbagebetalt skat, samt den ligeledes beherskede vækst-vision, som er på under 10 procent i indeværende år.
Mamma.com markedsfører sig selv som et stærkt kort for annoncørerne, der kan opbygge hele kampagner på søgemaskinen, skriver Globetechnology.com.