Hundredtusindvis af danskere, svenskere og nordmænd vil i år skifte fra traditionel telefoni via teleselskabernes kobberledninger til billig eller gratis telefoni over internettet, bredbåndstelefoni.
Det vurderer teleanalytiker Tore Aarønæs fra Norsk Telecom, der i en ny rapport har regnet sig frem til, at mindst 10 procent af al telefoni foregår over nettet i 2006.
- Allerede i år vil 600.000 nordmænd have bredbåndsforbindelser. Af dem vil mange vende ryggen til Telenor og et fastnetabonnement og i stedet satse på billig telefoni over internettet, siger han.
Samme udvikling i Danmark
Han vurderer, at udviklingen er den samme i Danmark, hvor der er endnu flere bredbåndsforbindelser end i Norge.
Ifølge den seneste opgørelse fra IT- og Telestyrelsen er der 720.000 ADSL- og kabelmodem-kunder herhjemme. Hertil kommer alle dem, der har en forbindelse gennem en antenneforening, et bolignetværk eller lignende.
- Jeg er sikker på, at udviklingen er den samme på det danske marked. Markederne minder meget om hinanden, da det begge steder har været præget af én stor spiller, nemlig Telenor i Norge og TDC i Danmark, siger Tore Aarønæs.
De to nordiske rivaler har også det tilfælles, at de begge har været lunkne over for bredbåndstelefonien.
- Telenor har hele tiden sagt, at det først går ind på markedet, når kunderne er parate. Det er de allerede nu, så det er mest af alt et forsøg på at tjene så penge på sine kobberledninger så længe som muligt, vurderer han.
Tore Aarønæs mener i stedet, at Telenor burde gøre som dets svenske konkurrent Teliasonera, der gik i luften med bredbåndstelefoni sidste år.
Herhjemme har Lars Torpe Christoffersen, administrerende direktør for TDC Totalløsninger, netop i dag meddelt, at TDC går i luften med bredbåndstelefoni inden årsskiftet.
Japan og USA i front
- Det svarer jo til den internationale trend, som præger telemarkedet i dag. I Japan, der som sædvanlig er lidt foran os europæere, er der allerede over fem millioner bredbåndstelefoni-kunder. Interessen er også stor i USA, hvor der forventes stor vækst i løbet af året, siger Tore Aarønæs.
I USA var der ved årsskiftet omkring 150.000 kunder, der betalte for bredbåndstelefoni. Markedet vil vokse til omkring en million kunder i 2004.
Udviklingen sparkes her i gang af selskaber som Verizon, AT&T , TimeWarner, MCI, Sprint og Cox, der alle har meddelt, at de satser på bredbåndstelefoni, står der i analysen fra Norsk Telecom.
I Norge bliver Telenor udfordret af selskabet Telio, der har stor succes med bredbåndstelefoni. Selskabet gik i luften i slutningen af januar og har, ifølge selskabet, allerede nu 7.000 kunder. Telio har sat sig det ambitiøse mål at runde 50.000 kunder inden årsskiftet.
- Ja, det lyder meget ambitiøst, men jeg ved ikke, om jeg vil kalde det urealistisk. Det er jo kun en tolvtedel af alle norske bredbåndskunder, så måske er det ikke helt skudt ved siden af. Markedet er stadig så nyt, at det er vanskeligt at forudsige, hvad der vil ske, vurderer Tore Aarønæs.
Herhjemme er flere små bredbåndsselskaber skudt i vejret siden årsskiftet. Det drejer sig eksempelvis om Musimi, Orza, Kabelnettet, Redspot, Primus Telecom og Webpartner.