Små og mellemstore virksomheder, som ofte længe har forsømt at investere i software, er parate til at satse outsourcing.
Det fastslår analysebureauet IDC, tendensen ses også hos hosting-selskabet DIR, der netop - som det første danske selskab - er blevet godkendt som certificeret hosting-partner af IBM.
- Vi kan se, at kunderne er klar til at tage springet, men infrastruktur-partnerne tøver ofte, fordi de er tilbageholdende med at anbefale outsourcing via andre hostingpartnere. Det kan jo være farligt at trille kunden hen til nogle, der lige så godt kunne overtage resten af kundeforholdet også, siger DIR's direktør, Vibeke D. Hansen.
Hun fremhæver derfor, at DIR koncentrerer sig helt og holdent om drift og overlader applikationer, salg og andre øvelser til partnerne. Dermed opstår der ikke et konkurrenceforhold.
Samtidig giver aftalen med DIR IBM mulighed for at foreslå et alternativ til de små kunder, der henvender sig om outsourcing, men som måske vil være bedre tjent med en mindre leverandør, forklarer Jesper Larsen fra IBM?s afdeling for Emerging Markets.
Som den tredje flue i smækket åbner aftalen for, at de små outsourcingkunder kan lune sig ved IBM?s blåstempling af ydelserne, samtidig med at frygten for at blive overset i mængden af store og betydningsfulde kunder manes i jorden.
Holder sig til at drifte
Certificeringen fra it-giganten er en stor fjer i hatten hos Århus-selskabet, som trods 2.000 erhvervskunder ikke giver det store udslag på kendskabs-radaren i branchen med sine 15 ansatte.
Andre selskaber har søgt den eftertragtede status, men Jesper Larsen fra IBM forklarer, at kun DIR bestod den tekniske prøve og var villig til at gennemgå den krævende proces for at opnå IBM?s blå stempel.
- Vi har haft konsulenter ude hos dem til at se både på det tekniske og helt banale ting, som er der lys i serverrummet, hvis strømmen går - samt ikke mindst på arbejdsprocesserne og sikkerheden. Jeg tror, at de var lidt trætte af os derude til sidst, griner Jesper Larsen.
IBM har også små kunder
At IBM interesserer sig så meget for ve og vel i outsourcing-regi hos helt små virksomheder, bør ikke komme som nogen overraskelse, mener Jesper Larsen.
- Det er slet ikke sådan mere, at de små virksomheder ikke er interessante for os, selv om vi da er længere nede i markedet, end IBM nogensinde har været, siger han.
IBM?s nu afgåede administrerende direktør Carl Christian Ægidius meldte sidste år ud, at selskabet skal bearbejde sit image for at rydde den misforståelse af vejen.
Det forstår man også godt i analysehuset IDC.
- IBM sælger eksempelvis hardware til de små virksomheder og vil gerne behandle kunderne ordentligt, selv om jeg ikke tror, at selskabet overhovedet leverer den slags outsourcing-ydelser til en virksomhed med eksempelvis 50 ansatte, siger analytiker Mette Ahorlu.
Mainframe-markedet er udtømt
Hun mener, at den næste outsourcingbølge rammer de mindste virksomheder.
- Alle de store mainframes er så godt som outsourcet, og der er et uopdyrket marked hos de små og mellemstore virksomheder. Samtidig er det nu teknisk muligt at levere outsourcing uden at skulle gå rundt ude hos kunden, så nu begynder der at være økonomi i det, forklarer IDC-analytikeren.
Hun anslår, at outsourcingmarkedet blandt små og mellemstore danske virksomheder i 2003 løb op i højst 500 millioner kroner. Det er ikke mere end 10-15 procent af det samlede marked, og det skyldes ikke mindst, at de rigtig store penge fortsat ligger i komplekse systemer. Så selv om mange bække små kan gøre en stor å, gælder det endnu ikke outsourcing-markedet.
- Men vi vil klart se nogle stejle vækstrater, når udgangspunktet er så lavt, siger Mette Ahorlu.