Fra hjemmet i jyske Jelling har Jens Kristian Davidsen etableret sit eget mini-telefonselskab, Musimi, hvor han siden mandag har tilbudt kunderne billig telefoni over bredbåndslinier.
Musimi lægger på sin hjemmeside ikke skjul på, at selskabet i begyndelsen primært satser på nørder, mens mere almindelige brugere kan komme med, når teknologien er blevet mere forfinet.
Eksempelvis kan den adapter, som kunderne kan købe og slutte deres analoge telefon til, gøre knaster, fremgår det af debatforummet.
Adapteren benyttes, hvis kunderne ikke vil tale fra deres pc eller anskaffe en IP-telefon, men man risikerer i visse tilfælde at skulle læse sig igennem en 23 sider tyk brugermanual på engelsk for at sætte den op.
Inspiration fra Thule
Jens Kristian Davidsen fik ideen til bredbåndstelefoni-selskabet, da han arbejdede på Thule-basen i Grønland gennem tre år.
- Det var vanvittigt dyrt at ringe hjem deroppefra, så jeg investerede i en håndfuld IP-telefoner til familien, og arbejdet med at få dem til at fungere gav mig ideen til at begynde selv, siger han.
Jens Kristian Davidsen har helt bevidst valgt at basere Musimi på open source-software.
- Der er jo ingen grund til at betale i dyre domme for licenser til leverandørejet software, når jeg kan bruge billige open source-alternativer. Det er også let at rette til, når noget ikke fungerer, siger han.
Et opslag i mini-telefonselskabets telefonbog, som det er frivilligt at tilmelde sig, viser, at der torsdag var 71 brugere, men antallet skal gerne højere op, hvis stifteren skal kunne leve af det.
- Min målsætning er, at få 1.000 kunder inden årsskiftet. Jeg går udelukkende efter privatkunder, da en telefonservice til erhvervslivet stiller helt andre krav, fortæller Jens Kristian Davidsen.
Hos Musimi får man sit eget telefonnummer som hos de store teleselskaber, men slipper for at betale abonnement. Til gengæld skal de, som hos lavpris-mobilselskaberne, betale taletiden forud.
- På den måde sikrer jeg mig, at der hele tiden er penge i kassen samt for at undgå dårlige betalere, forklarer Jens Kristian Dam.
Derudover er kravene fra Telestyrelsen lempeligere til forudbetalt taletid end til traditionelle telefonregninger.
Relevant link