IBM vil tilbage til fordums storhed på software-markedet med en ny aggressiv strategi, der skal få mindre softwarefirmaer til at droppe udviklingen af Microsoft-applikationer og i stedet udvikle software til IBM, skriver Financial Times.
Dermed tager IBM, der allerede råder over verdens næststørste softwaredivision, kampen op mod ærkerivalen Microsoft, der har godt tag på softwareudviklere, som satser benhårdt på at udvikle applikationer til bestemte forretningsområder.
- Applikations-udviklerne kender deres kunder og deres niche virkeligt godt. Hvis de indgår partnerskaber med os, så vil vi hjælpe dem med markedsføringsudgifter og yde salgsstøtte og anden hjælp, siger Steve Mills, der står i spidsen for IBM's softwaregruppe.
Seks milliarder til udviklere
Softwareudviklerne kan dermed se frem til at få del i de seks milliarder kroner, som IBM alene i 2004 har øremærket til at trække software-udviklerne til selskabet.
IBM satser på, at samarbejdet med applikations-udviklerne resulterer i en lind strøm af software til små- og mellemstore virksomheder, hvor IBM har stået relativt svagt siden 1999.
Her droppede IBM nemlig at applikations-forretningen efter at have investeret flere hundrede millioner dollar uden at få fodfæste på markedet.
IBM har i stedet satset på software, der bruges til at binde forskellige forretnings-applikationer sammen. Derfor har IBM i dag tætte samarbejder med eksempelvis Peoplesoft, SAP og Siebel.
IBM's offensiv på softwareområdet er et led i selskabets nye strategi, der skal bringe selskabet tilbage til storhedstiderne i 1970'erne, hvor IBM var førende på verdens teknologi-markeder.
- Det er tilbage til fremtiden for IBM, vi er ved at sætte virksomheden sammen igen, siger Nick Donofrio, der er vicedirektør for IBM til Financial Times.