Fra den 1. april overtager it-reparatøren Servicegruppen arbejdsopgaverne fra IBM's reparationsværksted i Brøndby.
Værkstedet, hvor IBM-kunder hidtil har fået repareret defekte pc'er, lukker, og ni af afdelingens medarbejdere flytter til Servicegruppens lokaler i Hedehusene ved Roskilde.
Aftalen medfører samtidig, at IBM-kunder fremover kan aflevere pc'er til reparation på begge sider af Storebælt, da Servicegruppen også har en adresse i Kolding.
- IBM ønsker at yde sine kunder så god service som overhovedet muligt. Servicegruppen har gennem mange år på markedet opbygget en omfattende kompetence indenfor service og teknisk vedligeholdelse, som vil komme IBM's kunder til gode, siger Erling Nielsen, afdelingsdirektør hos IBM Danmark.
Aftale til tocifret millionbeløb
Servicegruppen er naturligvis også godt tilfredse med aftalen, der ifølge underdirektør Eskild Andersen giver selskabet en meromsætning på et "pænt tocifret millionbeløb".
- Det er en stor ordre for os. Vi kommer nu op på 130 medarbejdere og ser frem til at servicere IBM's kunder yderligere, siger han.
IBM og Servicegruppen har i forvejen et tæt samarbejde og Servicegruppen er netop blevet kåret som en af selskabets dygtigste partnere for andet år i træk.
- Det er jo et tegn på, ligesom den anden aftale, at IBM er godt tilfredse med den service, vi yder, siger Eskild Andersen.
IBM outsourcer dog ikke alle reparationer til Servicegruppen, da it-selskabet fortsat selv står for reparationer ude hos de virksomheder, der ikke sender maskinerne til reparation på Servicegruppens værksted.
Servicegruppen befæster position
Dermed befæster Servicegruppen sin position på markedet for it-serviceaftaler, der i 2002 faldt med fire procent, ifølge en undersøgelse fra analysevirksomheden IDC.
IDC forudså dengang, at de største spillere på markedet - IBM, HP, Servicegruppen og Siemens - vil styrke deres position på markedet, mens mindre serviceydere i stigende omfang må dreje nøglen om.
Sidste år fik Servicegruppen en aftale i hus med WM-data, der giver selskabet en årlig meromsætning på omkring 20 millioner kroner. I slutningen af året landene gruppen en kontrakt med Toshiba, der sikrer virksomheden en årlig meromsætning på mellem halvanden og to millioner kroner.
Servicegruppen øgede i 2002 år omsætningen med godt 16 procent til 86 millioner kroner. Det gav et overskud på godt tre millioner kroner. Den udvikling fortsatte i 2003, hvor regnskabet endnu ikke er offentliggjort, men Eskild Andersen vil gerne løfte sløret for nogle af nøgletallene.
- Vi lander på en omsætning på 106 millioner kroner og får igen et overskud på tre millioner kroner, hvilket er meget tilfredsstillende, siger han.