Finanstilsynet forsøger at finde vej i det oprørte hav, som er pisket op af en strid mellem banker og teleselskaber om taletidskort til mobiltelefoner, skriver Børsen.
Finanstilsynet ligger i disse dage sidste hånd på et nyt sæt regler, der kan betyde, at mobilselskabernes taletidskort fremover skal opfattes som et elektronisk betalingsmiddel på linje med Dankortet.
De nye regler gælder, når taletidskortene bruges til at købe indhold til mobilen fra en tredjepart, logoer og ringetoner til mobiltelefoner.
Derfor skal teleselskaberne fremover overholde de samme regler og krav som bankerne, når de sælger indhold til forbrugerne over mobilen og lader dem betale med taletidskort.
I praksis kan det tvinge teleselskaberne til at oprette et separat aktieselskab, der skal drive hele indholdsforretningen.
Det nye regelsæt får mobilselskaberne til at protestere. De mener, at det vil udløse store udgifter og virke som et benspænd for udbredelsen af 3G.
- Forslaget savner indsigt i virkeligheden. Skal vi udskille en del af vores forretning, bliver vi nødt til at have to systemer til alting og ansætte en masse nye mennesker i televirksomheder, som allerede er presset økonomisk. Det er decideret ødelæggende for branchen, siger koncerndirektør i Orange, Morten Christiansen, til Børsen.
Finanstilsynet skulle mandag have besluttet, om regelsættet skulle indføres eller ej, men teleselskabernes klagesange ser ud til at have båret frugt, da Finanstilsynet udskød beslutningen på ubestemt tid.
- Vi har besluttet at indkalde parterne til en drøftelse, så de kan fremføre deres synspunkter, og så må vi se, hvordan sagen bliver løst, siger Finanstilsynets direktør, Henrik Bjerre-Nielsen, til Børsen.