Finske Nokia, verdens største producent af mobiltelefoner, indrømmer, at salget af selskabets spiltelefon N-Gage skuffer fælt, skriver Financial Times.
- Salget ligger i den laveste fjerdedel af den ramme, Nokia havde som salgsmål, siger topchef Jorma Ollila.
Nokia regnede med at sælge mellem seks og ni millioner eksemplarer af spilmobilen inden udgangen af 2004, men dårlige salgstal får nu finnerne til at dæmpe forventningerne.
Det skuffende salg betyder dog ikke, at Jorma Ollila vil kalde N-Gage for en fiasko. Han mener, at mobilkonsollen skal have en chance for at bevise sit værd frem til november 2005.
N-Gage en salgsmæssig fuser
Teleanalytikere kaldte allerede Nokias spiltelefon en salgsmæssig fuser, kort tid efter den landende på butikshylder verden over i oktober.
Det afviste Nokia og fremlagde salgstal, der viste, at der var blevet solgt 400.000 spilmobiler i de første fjorten dage efter lanceringen.
Problemet var bare, at de 400.000 solgte enheder kun nåede ud i butikkerne, hvor de siden har samlet støv på hylderne.
Nokia har med N-Gage forsøgt at udvide selskabets forretningsområde og trænge ind på spilmarkedet. Spilmobilen skulle tage kampen op mod eksempelvis Nintendos Gameboy, men forbrugerne har endnu ikke taget hybriden mellem en spilkonsol og en telefon til sig.