Der var glæde at spore hos den danske internetboghandel Saxo, da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i går afgjorde, at gebyret for dankortbetalinger på nettet skal nedsættes med 70 øre fra 1,90 kroner til 1,20 kroner.
"Vi er super-glade for afgørelsen, og vores økonomichef vurderer, at det sandsynligvis vil give os en besparelse på 300.000 kroner alene i år," siger Jørgen Balle Olesen, der er administrerende direktør for internetboghandlen Saxo.
Saxo rykkede tidligere på året sit salg af digitale produkter, der primært består af ebøger og digitale lydbøger, til Luxemborg, mens salget af fysiske produkter stadigvæk foregår med udgangspunkt i Danmark.
Kunder, der handler med Saxo i Luxemborg, betaler med Visa og ikke med Dankort og bliver derfor ikke ramt af gebyret.
"Men vores fysiske salg udgør stadigvæk 90 procent af vores forretning, og derfor har dankortgebyret stadigvæk stor betydning for os," siger Jørgen Balle Olesen.
Dobbelt så dyrt
Indtil gebyrnedsættelsen træder i kraft, betaler de fleste netbutikker et dankort-gebyr, der er dobbelt så stort, som det der betales i en fysisk butik.
En del af forklaringen på det høje gebyr er, at gebyret har været med til at betale for opbygningen af den digitale infrastruktur, der blev etableret, da det i 1999 blev gjort muligt at betale med dankort på nettet.
Jørgen Balle Olesen har derfor også en forventning om, at dankort-gebyret på nettet med tiden vil blive sat yderligere ned.
"Udgifterne til tjenesten må jo efterhånden være afskrevet, og eftersom volumen for brug af dankort på nettet stiger, så mener jeg også, at det hele tiden er nødvendigt at kigge på, om gebyrprisen er rigtig," siger Jørgen Balle Olesen.
Saxo: Nets bør tilbagebetale gebyr
Gebyrnedsættelsen kommer, efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sidste år afgjorde, at Nets, der har monopol på dankortbetalingerne, har misbrugt sin markedsposition til at kræve for høje gebyrer.
Derfor er Jørgen Balle Olesen skuffet over, at Nets ikke også er blevet pålagt at skulle tilbagebetale nogle af de penge, som der igennem de seneste år er blevet indbetalt i gebyrer.
"Der er jo tale om mange penge, som butikkerne gennem årerne har indbetalt for meget. Det drejer sig om millioner af kroner, der også vil kunne komme kunderne til gode," siger han.
Nu siger du, at det kunne komme kunderne til gode. Men tror du helt alvorligt, at kunderne vil komme til at mærke gebyrnedsættelsen?
"Det vil kunderne helt sikkert, fordi konkurrencen på nettet er så hård, at alt, hvad der på den ene eller anden måde kan spares, bliver givet videre til kunderne," siger Jørgen Balle Olesen.
Læs også:
Nets skal sænke gebyret: Nu bliver det (lidt) billigere at handle på nettet