Tele2 har det svært på mobilmarkedet

Det svenskejede teleselskab Tele2, som har succes med at trække bredbånds- og fastnettelefoni-kunder til, har svært ved at få fingre i de danske mobilkunder. Selskabet har kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder. Samtidig ringer Tele2's kunder mindre end gennemsnittet.

Mens Tele2 lander flere og flere ADSL-kunder og har slået sit navn fast som Danmarks næststørste leverandør af fastnet-telefoni, så kniber det mere med at trække mobilkunder til teleselskabet.

Ifølge de seneste tal fra IT- og Telestyrelsen for andet halvår 2003 har selskabet nemlig kun 93.000 af Danmarks 4,7 millioner mobilkunder, hvilket placerer Tele2 blandt de helt små mobiloperatører i Danmark.

- Det er ikke godt, og vi skal have flere mobilkunder i fremtiden. Det lave antal kunder skyldes blandt andet, at vi i den seneste tid primært har fokuseret på bredbåndsforretningen, siger Niklas Palmstierna, administrerende direktør for Tele2.

Udover at Tele2 har problemer med at få mobilkunder til selskabet, så slider teleselskabet med at få kunderne til at ringe lige så meget på mobilen, som kunder i andre selskaber gør.

Mens danske mobilkunder i gennemsnit ringer 75 minutter om måneden, så nøjes Tele2's kunder nemlig med at tale 46 minutter om måneden over mobilen.

- Det skyldes, at vi fortsat har mange talekorts-kunder, der primært har mobilen som et supplement til fastnettet. Hvis vi sammenligner os med lavprisselskaber som eksempelvis Telmore og CBB, så er det helt andre målgrupper, vi hidtil har henvendt os til, siger han.

Online-strategi skal vende skuden

Ifølge direktøren får lavprisselskaberne lettere mobil-storforbrugere som kunder, fordi firmaernes tank-selv-strategi og lave minuttakster er målrettet mod dem.

- Derfor er vi også gået i luften med et lignende koncept, hvor vi vil tiltrække kunderne ved at lade dem tanke op over nettet og undgå at betale abonnement, siger Niklas Palmstierna.

Derfor forventer direktøren også, at både antallet af mobilkunder og talte minutter vil stige i det kommende år.

- Vi kan allerede nu se en stigning som følge af vores online-satsning, og hvis den tendens fortsætter, så bliver det helt andre tal, som vi kan præsentere om seks måneder, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere