Den indiske outsourcing-gigant Infosys er gået i gang med at træne medarbejdere til at benytte software-robotter til udførelsen af trivielle og rutinemæssige opgaver i udviklingsarbejdet.
Meningen er, at Infosys med sine selvkørende applikationer vil reducere antallet af ingeniører.
Det skriver ZDNet.
Sparer op mod 30 procent
De første 5.000 medarbejdere vil i næste uge gå i gang med at lære at bruge Infosys IPCenter-automatiseringsapplikation, som bliver leveret af selskabet IPsoft.
Softwaren vil blive brugt til at udvikle proof-of-concept, designløsninger og fejlfinding for kunderne, hvilket tilsyneladende kan gøres hurtigere og mere effektivt end ved brug af menneskelige udviklere.
Med manøvren forventer den britiske it-analytiker Thomas Reuner fra Ovum, at Infosys med omkring 150.000 medarbejdere kan skære helt op mod omkring 30 procent af it-omkostningerne i virksomheden, som omsætter for godt 40 milliarder kroner.
Klarer 60 procent af arbejdet
Gartners leverandør-analytiker Fred Giron har tidligere på en blog vurderet, at fejlfinding kan ske meget hurtigere ved brugen af IPsofts software.
Ifølge Fred Giron mener selskabet IPsoft selv, at dets software kan automatisere minimum 60 procent af de mest simple it-supportopgaver, som de tusindvis af Infosys-medarbejdere nu er begyndt at øve sig i at automatisere.
Det forventes, at træningen i Infosys er overstået i december, og at de første kunder vil stifte bekendtskab med den selvlærende og selvkørende software i "nær fremtid", hvorefter Infosys også vil forsøge at kapre nye kunder med sin omkostningsbesparende software-aftale.
"Vi har allerede vist løsningen til en del kunder, efter aftalen (med IPsoft, red.) blev indgået i marts. Reaktionerne har været meget positive," siger Infosys it-chef for business-it-services, Chandrashekhar Kakal, til ZDNet.
Han ønsker ikke at komme ind på de konkrete besparelser ved ibrugtagningen af IPsofts software, men mediet Livemint rapporterer, at omsætningen på softwaren bliver delt i porten mellem Infosys og IPSoft.