Hvert år modtager Apple mellem 50 milliarder og 75 milliarder kroner fra Google.
Det er betalingen for en eksklusivaftale, der sikrer, at Google kan forblive standardsøgemaskinen på Apple-enheder.
Men der har længe været spekulationer om, at denne ellers lukrative aftale lever på lånt tid. Ikke alene fordi amerikanske domstole truer med at gøre aftalen ulovlig som led i en igangværende monopolsag, men også fordi Apple muligvis er på vej med sin egen søgemaskine.
De spekulationer ser dog nu ud til at blive manet i jorden.
Eddy Cue, direktør for digitale tjenester hos Apple, afviser i en erklæring til det amerikanske justitsministerium i forbindelse med monopolsagen, at Apple har planer om at udvikle sin egen søgemaskine.
Risikabel satsning
I erklæringen oplyser han, at en søgemaskine af en kaliber, der kan udfordre Google, vil være en yderst risikabel satsning for Apple. Det vil, forklarer han, tage mange år at udvikle og koste milliarder af dollars.
Samtidig baserer den fremherskende forretningsmodel på søgemaskinemarkedet sig på målrettede annoncer, hvilket sandsynligvis vil være i strid med Apples principper om privatlivsbeskyttelse.
Google og det amerikanske justitsministerium har forskellige syn på denne type eksklusivaftaler, som Google har indgået med Apple. Her ønsker ministeriet et forbud
Men både justitsministeriet og Google lader dog til at være villige til at acceptere, at aftalen med Apple enten bliver genforhandlet eller beskåret.
Advarer mod afskaffelse
Eddy Cue advarer dog i sin erklæring om, at afskaffelsen af eksklusivaftalen ikke blot vil skade Apple, men også styrke Googles søgemaskinemonopol.
“Hvis domstolen forbyder Google at dele indtægter for søgedistribution, vil Apple stå over for to valgmuligheder, der begge er uacceptable. Apple kan fortsætte med at lade brugere i USA vælge Google som søgemaskine til Safari, men Apple vil ikke kunne få del i indtægten, hvilket betyder, at Google vil få værdifuld adgang til Apples brugere uden omkostninger. Eller også vil Apple kunne fjerne Google Search som en valgmulighed i Safari. Men fordi kunderne foretrækker Google, vil det skade både Apple og forbrugerne,” lyder det fra Eddy Cue i erklæringen.