Få tech-virksomheder sidder så tungt på et marked som Google, når det gælder søgemaskiner.
Selskabet som er blevet synonym med det at søge efter noget på nettet står dog overfor en klar udfordrer fra AI-specialisterne fra OpenAI.
OpenAI bygger nemlig en udvidelse ind i sin populære ChatGPT-tjeneste, som med et tager resultater fra nettet og konverterer dem til korte resuméer med tilhørende kildehenvisninger.
Den nye funktion hedder ganske enkelte ’ChatGPT Search’ og figurerer som en globus-formet ikon i ChatGPT’s søgefelt.
Slås den til, vil AI-tjenesten inddrage web-søgninger i sine AI-genererede svar.
Løsningen giver ifølge OpenAI en række fordele:
”Her får du hurtige, opdaterede svar med links til relevante web-kilder, som man tidligere skulle forbi en søgemaskine efter. Dette forener det naturlige sproginterface med værdien af up-to-date sportsscorer, nyheder, aktieopdateringer og mere,”
Søgefunktionen er tilgængelig på både desktop- og mobil-versionerne af ChatGPT og fungerer på dansk og med danske hjemmesider.
Tjenesten er dog forbeholdt betalende ChatGPT Plus eller Teams-brugere. Enterprise- og Education-kunder kan se frem til at få adgang til funktionerne i de kommende uger lyder det.
Kan vippe Google af pinden
AI-drevne søgemaskiner spås til at kunne vippe komventionelle søgemaskiner af pinden som stedet, hvor nye informationer indhentes på nettet.
”Vi er overbeviste om, at AI-søgemaskiner i den nærmeste fremtid og for kommende generationer vil blive den primære vej til at tilgå information,” noterer administrerende direktør for mediet Le Monde Louis Dreyfus i en meddelelse.
Google har igennem det seneste år fremvist sit eget bud på en AI-dreven søgemaskine under navnet ’SGE’ (Search Generative Experience).
I foråret fik tjenesten debut i en række udvalgte lande, men døjede i begyndelsen med hallucinationer, der fik tjenesten til at generere råd som at bruge lim på pizza eller få indlemmet småsten i ens diæt.