Danmarks næststørste mobiloperatør, Sonofon, har gennemført en række vellykkede test af tryk-og-tal-tjenester (push-to-talk) til mobiltelefonen, som blandt andet gør det muligt at bruge mobilen som en gammeldags walkie-talkie.
Resultaterne har indtil videre været gode, så Steen Høgh, direktør for Sonofons markedsdivision, tøver ikke med, at kalde push-to-talk for en af fremtidens mobile tjenester.
- Vores test har givet gode resultater, og der ser ikke ud til at være de store tekniske problemer. Nu skal vi først blive helt færdig med at analysere resultaterne, før vi træffer en endelig beslutning om push-to-talk, siger han.
Dermed er det endnu for tidligt at afgøre, om Sonofon går i luften med push-to-talk-tjenester, men at dømme efter Steen Høghs begejstring og de vellykkede test, så er det et spørgsmål om tid.
- Vi skal nu til at undersøge, om vi også kan tjene penge på dette her, før vi træffer en endelig beslutning. Der har jo før været mobiletjenester - som eksempelvis WAP - der så meget lovende ud, men som viste sig at være umulige at tjene penge på, siger han.
Roger and over
Med push-to-talk-teknologien kan mobilkunderne sende beskeder på mobilen uden at slide på telefonens tastatur. Man trykker nemlig bare på en knap, indtaler en besked og sender den. Dermed fungerer den på samme måde som en gammeldags walkie-talkie.
Samtalerne føres ikke igennem den sædvanlige GSM-forbindelse, men ved hjælp af datateknologien GPRS, som har den fordel, at brugerne altid er online. Der er således tale om en form for IP-telefoni (Voice over Internet Protocol).
- En af de store fordele ved push-to-talk er, at man kan sende talebeskeder til flere kontaktpersoner på én gang. Vi forsøger nu at få teknologien koblet på en form for "til-stede-server", så brugeren kan se, om ens kontaktpersoner er klar til samtale, siger Steen Høgh.
Når det kører gnidningsløst, mener direktøren, at push-to-talk kan blive et vigtigt supplement til andre former for instant messaging - som eksempelvis ICQ på nettet - da push-to-talk er meget enkelt at bruge.
Forsinkelsestid giver problemer
Den største udfordring ved push-to-talk er, at der er tale om envejskommunikation, så afsenderen må pænt må holde sin mund, indtil samtalepartneren har modtaget beskeden og svaret.
- Det betyder, at der kan opstå problemer med forsinkelsestider. Både på serversiden, hvor nettet kan blive overbelastet, men også på mobildisplayet, hvor der skal findes en fornuftig løsning, så opkaldene ikke falder over hinanden, siger direktøren.
Han oplyser, at Sonofon i øjeblikket overvejer, om selskabet skal gå i luften med en push-to-talk-tjeneste til private. Her er målgruppen primært unge mobilbrugere.
Derudover mener direktøren, at der kunne ligge et potentiale i at sælge push-to-talk-tjenester til erhvervsmarkedet. Det kan blive aktuelt i selskaber, hvor der er behov for at komme i kontakt med flere personer på én gang, eksempelvis taxaselskaber og vognmænd.
Push-to-talk er allerede i drift på det amerikanske mobilmarked, så der findes flere mobiltelefoner, der er forberedt til teknologien.
I Europa har Orange som det første teleselskab meldt ud, at det satser på push-to-talk i 2004. Til at starte med ruller Orange tjenesten ud i Frankrig og England, mens Danmark kommer med senere på året.