Når det regner, får man klejner i kassen. Sådan er det i hvert fald hos SHG.dk fra Højbjerg ved Århus, hvis onlinesalg af hardware svinger med vejret, ugedagen og lønningsdatoen.
- Op til weekenden, når det er dårligt vejr, og når folk får løn, har vi frygtelig travlt. Men om sommeren er der ingen, der køber hardware, så da har vi et stort fald i omsætningen, siger direktør Thomas Falborg.
Selv om SHG.dk har øget omsætningen med 36 procent, stod indtjeningen for 2003 fastfrosset på 1,8 millioner kroner, det samme resultat som i 2002.
Udsigt til øget priskonkurrence
Det skyldes først og fremmest den faldende avance på hardware på grund af benhård konkurrence på markedet.
- Det er surt, men jeg tror, at marginerne vil falde endnu mere. Vi er nødt til at vokse mere i omsætning for at hive den samme indtjening hjem. Men på et eller andet tidspunkt vil kurven knække og udgifterne forblive de samme, mens indtjeningen vil stige, mener Thomas Falborg, som erklærer sig klar til priskrigen.
Den århusianske virksomhed har samtidig investeret en del i at etablere en webbutik på det svenske marked - blandt andet med det håb, at det kan få omsætningen til at falde lidt jævnere.
Shg.dk A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 211,8 | 154,6 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 2,9 | 2,9 |
Resultat før skat | 2,6 | 2,6 |
Resultat | 1,8 | 1,8 |
Egenkapital | 4,5 | 2,7 |
Antal ansatte | 28 | 20 |
- Vi vil fokusere på det segment, som ikke er vant til at handle online, og vi har valgt at markedsføre os lidt af bagvejen, selv om det da også kommer til at koste nogle markedsføringsbudgetter. Men vi har soliditetsgraden til at bruge den tid, det tager, siger direktøren.
SHG.dk blev stiftet i 1997 af Per Nielsen, men blev først et aktieselskab i 2002.