Jubii er i konflikt med den danske spam-lovgivning, når portal-selskabet reklamerer for antivirus-produkter i retur-mails sendt til afsendere af virusinficerede beskeder.
- Jubii er i strid med markedsføringslovens paragraf seks, når de sender returmails af den støbning, siger advokat Peter Lind Nielsen fra firmaet Bender.dk, som specialiserer sig i internet-ret.
Han mener, at Jubii balancerer på kanten af spam-lovgivningen, da retur-mailsene må betragtes som uanmodede reklamer.
- Modtagerne har jo ikke bedt om at modtage reklamemateriale, og Jubii ved udmærket godt, at afsenderadresser på virusinficerede mails ofte er falske, siger han.
Jubii snylter på e-mail-kaos
Dermed kan det se ud som om, at Jubii udnytter det kaos, der i disse dage hersker i mange uskyldige danskeres indbakker, da de bugner over af falske retur-mails, hvori der står, at man har afsendt virusinficerede mails.
De kaotiske tilstande skyldes, at de nyeste orme, med Mydoom-ormen i spidsen, høster mailadresser på inficerede computere verden over og tilføjer dem som afsendere af virussmittede mails.
De falske returmails er ofte kortfattede og gør blot opmærksom på, at man har sendt en smittet e-mail. Men mailen fra Jubii minder mest af alt om en reklame:
- Du har sendt Jubii en virus. Rens din maskine for virus lige nu, og beskyt den mod virus i fremtiden. Jubii anbefaler eTrust EZ Antivirus, der er både billigt og nemt, lyder det blandt andet i retur-beskederne.
Jubii afviser anklager
Hos Jubii afviser administrerende direktør Peter Lundsgaard, at portalselskabet udnytter den kaotiske retur-mail situation til at sende en masse reklamer ud.
- Vi kunne aldrig nogen sinde finde på at sende en mail med nogen form for reklame ud til en bruger, som vi ikke er i kontakt med. Faktum er, at vi modtager post med en afsenderadresse på. At denne adresse i nogle tilfælde er forfalsket af 3. part kan ikke lægges os til last, siger han.
Han påpeger, at det jo heller ikke er ulovligt at ens mailudbyder vedhæfter en reklame for en gratis e-mail-adresse.
- Vi er af den klare opfattelse, at vi overholder lovgivningen, men det faktum, at en advokat påpeger, der kan være et problem, gør naturligvis, at vi øjeblikkeligt vil kigge budskabet grundigt igennem igen. Vi er jo ikke
interesseret i at genere brugerne, tværtimod, siger direktøren og fortsætter:
- Det vi kommer med er en servicemeddelelse, men vi har allerede for en uge siden besluttet at ændre ordlyden i mailen.
Peter Lundsgaard slår også fast, at Jubii allerhelst var fri fra at havne i sådan en situation, de selskabet bruger kæmpe ressourcer på at håndtere al den indgående post.
- Vi har en klar interesse i at så mange danskere som muligt bliver effektivt beskyttet, da det i sig selv vil begrænse presset af virusmails mod vores servere, siger han.