Søgeindekset Booble, som viser sexsider, hævder at være en joke. Men hos verdens mest populære søgemaskine, Google, griner man ikke.
I et officielt brev fra selskabets advokater kræver Google, at søgeindekset Booble ændrer navn og logo. Det skriver New York Times.
Men ejerne af Booble, hvis navn spiller på det amerikanske slangudtryk for bryster, boobs, og som bruger et sæt bryster i logoet, hævder, at der er tale om en spøg, og at man dermed er sikret af ytringsfriheden.
- Hele universet fatter vittigheden. Der var kun en af advokaterne, som kunne sige Booble uden at grine, skriver Booble i en meddelelse, som avisen gengiver.
Men de griner heller ikke hos Google, som sidder på 70 procent af verdens søgemaskinetrafik.
- Vi har lige så meget humor som de fleste, men Google må beskytte sit varemærke, siger Cindy McCaffrey fra Google til avisen San Francisco Chronicle.
Booble.com blev lanceret 20. januar og fik allerede samme dag advarslen fra Google, der kræver, at Booble overdrager domænenavnet til Google.
Boogle har nægtet og har siden været så populært, at serverne to gange er gået ned, skriver BBC News.
At Googles varemærke er værd at værne om, kan man konstatere i en ny varemærke-afstemning, som hvert år foretages af konsulentselskabet Interbrand. Det skriver Reuters.
En afstemning blandt 4.010 mennesker i 85 lande har udnævnt Google til årets globale varemærke. På andenpladsen kommer Apple Computer og først på fjerdepladsen verdens mest værdifulde varemærke, Coca-Cola.