It-branchen oversælger

Leverandørerne er ikke professionelle nok og er præget af for mange guldgravere, mener Dansk IT og flere it-chefer. Softwarefirma er beskæmmet over kollegerne og foreslår kvalitetsstempling.

For mange guldgravere. For mange autodidakte. For dårlige metoder. For lidt kompetence. For trængt en økonomi.

Der høres mange bud fra landets it-chefer på, hvorfor it-leverandørerne stadig har problemer med at overholde løfter om kvalitet og leveringstid.

Den etablerede del af branchen har fejret 50 års jubilæum som en væsentlig leverandør til både den private og den offentlige sektor. Alligevel stemples branchen tit som umoden.

- Det går især galt, når leverandørerne vil sælge nogle helt nye løsninger, siger it-chef Preben Mørch, Royal Greenland.

Han tilføjer, at leverandørerne da typisk mangler erfaring, men de oversælger alligevel.

Cowboy-mentalitet

En it-chef fra en central spiller i banksektoren siger, at it-branchen stadig er præget af cowboy-mentalitet.

- Meget få af de leverancer, vi har fået, har fungeret som egentligt forventet. Jeg kan ikke forestille mig, at der er tilsvarende problemer med leverancer i samme prisklasse fra andre brancher, siger it-chefen, der ikke ønsker at få sit navn frem.

Per Buchwaldt, formand for brugerorganisationen Dansk IT, påpeger, at der er store forskelle på leverandørernes modenhedsgrad, men ikke samme forskel på deres evne til at markedsføre.

- Det betyder, at mindre modne leverandører kan være meget dygtige til at sælge på funktionalitet, selv om systemet måske ikke er velfunderet og i rimelig grad fejlfrit, tilføjer Buchwaldt.

Leverandørernes problemer med at overholde løfter om kvalitet og leveringstid fremgår af en mindre undersøgelse, som Dansk IT står bag.

Blandt organisationens godt 6.000 medlemmer har man adspurgt 148 it-chefer om blandt andet kvalitetsforhold. 54 svarede, og tilsammen repræsenterede de 77.000 ansatte og næsten 100 mia. kr. i omsætning.

Kun ganske få it-ansvarlige siger, at it-leverandører i høj grad lever op til løfterne om kvalitet.

- På de første møder vil it-leverandørerne gøre alt for os, men når de først har fået foden indenfor, lever de sjældent op til kravene, siger it-chefen fra banksektoren.

Han tilføjer, at man har haft problemer med både små og helt store it-selskaber.

Modforholdsregler
Hos Royal Greenland har dårlige leverancer tidligere givet en del knubs, så derfor har selskabet truffet flere forholdsregler.

- Generelt set handler vi ikke med de helt små it-leverandører, for vi har erfaret, at netop disse har en tendens til at love langt mere, end de kan opfylde, siger it-chef Preben Mørch, Royal Greenland.

I stedet har man indgået tættere samarbejde med få, men større leverandører. Desuden køber man ikke helt ny teknologi, men venter til børnesygdommene er overstået, hvis overhovedet muligt.

Preben Mørch har dog en vis forståelse for, at det kan gå galt.

- Jeg tror, at leverandørerne har et stort ønske om at få kvaliteten i top, men kompleksiteten i it-systemer gør det til en meget svær opgave. Vi sælger fisk og rejer, og så er det jo lidt lettere at opnå god kvalitet, siger Preben Mørch.

Staten bør stille krav

I branchen er softwarehuset Systematic Software Engineering selv på banen med kritik.

- Branchen kan ikke være det bekendt, siger vicedirektør Alex Holm Jensen fra Systematic, der har omkring 360 ansatte. Ifølge ham viser problemerne, at man ikke har styr på sine processer, og at der ikke sker en systematisk læring ud fra erfaringerne ? gode som dårlige.

Systematic har foreslået, at staten skal være løftestangen for at få højnet kvaliteten. Alex Holm Jensen henviser til, at staten siden 1. januar har krævet muligheder for at se entreprenører og byggefirmaer nærmere an kvalitetsmæssigt, hvis det gælder ordrer på over fem millioner kroner.

- Staten vil sikre sig mod de kedelige hændelser, der har været med byggesjusk. Men softwareudvikling er også en kritisk byggeopgave, siger Alex Holm Jensen.

Systematic, der blandt andet leverer systemer til Nato og til sygehusene i Århus Amt, har selv en officiel, international kvalitetsblåstempling (Capability Maturity Model, niveau 3).

- Kravet ville betyde, at kun de meget store virksomheder ? de internationale virksomheder ? samt de, der i forvejen leverer til militæret, kan opnå statslige ordrer. Ikke den lille dygtige virksomed i Birkerød. siger IT-Brancheforeningens direktør Jakob Lyngsø.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere