Nintendo har netop lanceret sin nye spilkonsol Wii U, og der har været stor interesse omkring konsollens hardware-specifikationer. Den nye maskine burde være lysår forude i forhold til PlayStation 3 og Xbox 360, som efterhånden har mange år på bagen. Men Nintendo fortæller selv ikke meget om, hvad konsollen indeholder.
Nu har hardware-eksperterne hos Anandtech åbnet maskinen med skruetrækker og barberblad og taget et nærmere kig på indmaden.
Den færdige analyse med mange billeder, som kan ses her, indeholder interessante detaljer om konsollen.
I maskinens hjerte banker et usædvanligt multi-chip-modul med komponenter fra både AMD, IBM og Renesas. IBM har leveret en processor med tre kerner, der bruger Power-arkitekturen. I forgængeren Wii er der også en Power-chip kaldet Broadway, men den har kun en enkelt kerne.
Anandtech har forsøgt at måle processorens ydelse med det såkaldte Sunspider-benchmark, der måler, hvor lang tid det tager at opbygge en webside. Her er Wii U omkring 30 pct. langsommere end en Razr M smartphone med Qualcomms Snapdragon System-on-a-Chip.
En del af forklaringen kan være, at browseren i Wii U bruger en forældet version af webkit, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at konsollen faktisk er langsommere end en smartphone.
Det ser heller ikke ud til, at Wii U er særlig hurtig til spil. Spilfirmaet 4 A Games, der står bag Metro-serien, klager over, at processoren er "forfærdelig langsom". Ifølge NowGamer er der mange af de aktuelle spil til Xbox 360, PlayStation 3 og pc, som slet ikke kan porteres til Wii U. Den er ganske enkel ikke hurtig nok.
Processoren i Wii U er meget lille, og den har stadig en strukturbredde på 45 nanometer. Det betyder til gengæld også, at strømforbruget er meget begrænset. Ifølge Anandtech ligger det kun på omkring 31 watt i normal brug. Hvis man streamer en film fra Netflix, er det 28,5 watt.
Det ser altså ud til, at den nye konsol bruger væsentlig mindre strøm end konkurrenterne, men den behersker ikke en modus, hvor den kan skifte til en dvale-tilstand.
Der er usikkerhed omkring grafik-processoren i konsollen, men der er sandsynligvis tale om en RV770-GPU, som blev brugt i AMDs Radeon HD 4000-serien for fire år siden. Der skulle være 32 MB Embedded-RAM. Det er altså heller ikke noget, der kan måle sig med de aktuelle pc-grafikkort.
Ifølge analysen er grafik-processoren hele fem gange større end systemets hoved-processor (CPU). Det er helt normalt at fokusere på grafikken i en spilkonsol, men en forskel i denne størrelsesorden er alligevel usædvanlig.
Den tredje komponent i konsollens multi-chip-modul kommer fra Renesas, og den måler kun 2,65 kvadratmillimeter. Det kan være hukommelse eller en PCIe-switch, der forbinder GPU og CPU.
Anandtech kan også fortælle, at Wii U indeholder 2 GB RAM fra Hynix, og her er der tale om den hurtige DDR3-1600 hukommelse.